Hamina Bastionin muuriin puhkaistiin reikä — Huoltotunnelia rakennettaessa löytyi muinaismuistojen sijaan vain kahden euron kolikko

Hamina Bastionin huoltotunnelin rakentaminen on edennyt suunnitellusti ja se valmistuu huhtikuun loppuun mennessä.

Antti-Jussi Larvio

Bastionin olemassa olevaa holvia hyödynnetään huoltokäytävän rakentamisessa. Taustalla puhkaistu aukko. Holvistossa työmaapäällikkö Ville Piirainen (vas.), tutkija Vesa Laulumaa ja va. tilapalvelupäällikkö Ulla Enamo-Posti.
Bastionin olemassa olevaa holvia hyödynnetään huoltokäytävän rakentamisessa. Taustalla puhkaistu aukko. Holvistossa työmaapäällikkö Ville Piirainen (vas.), tutkija Vesa Laulumaa ja va. tilapalvelupäällikkö Ulla Enamo-Posti.

Hamina Bastionin muuriin on puhkaistu huoltotunnelia varten aukko ja parhaillaan työskennellään vallin sisällä. Aukon pohjaa on syvennetty ja kivisiä anturoita sahattu, jotta kulkuluiskalle saadaan riittävästi leveyttä.

Antti-Jussi Larvio

Bastinin vallimuuriin tehtiin aukko pesäpallokentän puolelle. Aukon vahvistamisen jälkeen ympäröivä valli rakennetaan siitä puretusta kiviaineksesta uudelleen.

Mikään varsinainen tietunneli ei huoltoaukosta tule, sillä sen läpi mahtuu juuri ja juuri pakettiauto.

Kivet numeroitiin, sillä niistä kootaan muuri takaisin kulkuaukon ympärille. — Ville Piirainen

— Aukon vallikentän puolelle tehdään noutopaikka ambulanssille, joka ei tunnelin läpi mahdu. Huoltoaukon kautta järjestetään muun muassa liikuntaesteisten kulku bastionin tapahtumiin. Se korvaa bastionin invahissin, joka on tälläkin hetkellä rikki, Haminan kaupungin va. tilapalvelupäällikkö Ulla Enamo-Posti sanoo.

Tunneli mahdollistaa myös vallimuurin toisella puolella sijaitsevan pesäpallokentän ja bastionin hyödyntämisen yhdessä erilaisten tilaisuuksien järjestämisessä.

Puhkaisu suurin työ

Tunnelin rakentamisessa on työmaapäällikkö Ville Piiraisen mukaan voitu hyödyntää vallin sisällä valmiiksi olevaa holvistoa, joten suurin maa-ainesten siirto-operaatio oli muurin puhkaisu pesäpallokentän puolelta.

— Siellä otettiin kaivinkoneella vallin kivet pois ja kaivettiin maata. Kivet numeroitiin, sillä niistä kootaan muuri takaisin kulkuaukon ympärille, Piirainen toteaa.

Antti-Jussi Larvio

Vallimuurin kivet numeroitiin helpottamaan muurin uudelleen rakentamista.

Mitään yllätyksiä 1800-luvun alussa rakennetun bastionin rakenteista ole löytynyt. Syy siihen on Museoviraston puolesta työmaata valvovan tutkija Vesa Laulumaan mukaan bastionin 1970-luvulla tapahtunut mittava kunnostus.

— Silloin 1970-luvulla maakerroksia pengottiin aika perusteellisesti, mutta työmaata dokumentoitiin huonosti. Me olisimme olleet kiinnostuneita perustuksista, mikäli maa-ainesta olisi pohjasta poistettu syvemmältä. Nyt ei kaivamiseen ollut tarvetta, joten mitään erityistä ei täältä ole löytynyt, Laulumaa sanoo.

Valmis huhtikuussa

Aivan ilman löytöjä ei työmaalla ole työmaapäällikkö Piiraisen mukaan kuitenkaan jouduttu olemaan. Hän toteaa holvista löytyneen kahden euron kolikon vuodelta 2012. Tuore rahalöytö selittynee sillä, että holvi toimi varastona ennen puhkaisutöiden aloittamista.

Piiraisen mukaan tammikuun puolivälissä aloitettu huoltotunneli valmistuu suunnitelmien mukaisesti huhtikuun loppuun mennessä.

Kulkuaukon pesäpallokentän puoleinen aukko tuetaan betonivalulla ja sinne tulee samanlainen ovi kuin bastionin holveissa on nykyisin.

Huoltotunnelin rakentaminen tulee maksamaan noin 530 000 euroa.