Kotkan ja Kouvolan välinen junarata sai 11 miljoonaa investointirahaa 

Junien uusi, tehokkaampi ohjausjärjestelmä lisäisi nykyisten ratojen kapasiteettia ja auttaisi siten vähentämään liikenteen päästöjä.

Katja Juurikko

Kouvolan ja Kotkan väliselle radalle myönnettiin 11 miljoonan rahoitus uuden digitaalisen ohjausjärjestelmän kehittämistä varten. Kuvituskuva Myllykosken asemalta.
Kouvolan ja Kotkan väliselle radalle myönnettiin 11 miljoonan rahoitus uuden digitaalisen ohjausjärjestelmän kehittämistä varten. Kuvituskuva Myllykosken asemalta.

Kotkan ja Kouvolan välisen radan parantamiseen on myönnetty hallituksen lisätalousarviossa 11 miljoonan euron määräraha. Sen sijaan valtatie 6:n parantaminen jäi lisätalousarviosta pois.

Rautatien 11 miljoonaa on tarkoitettu uuden kulunvalvontajärjestelmän pilotointiin Digirata-hankkeen kautta.

Digirata-hankkeessa selvitetään digitaalisen ohjausjärjestelmän rakentamista nykyisin käytössä olevan junien kulunvalvontajärjestelmän korvaajaksi. Uudenlainen ohjausjärjestelmä on tavoitteena saada Suomessa käyttöön vuosikymmenen loppuun mennessä.

– Yksi iso hyöty digijärjestelmästä on se, että liikennemäärän kapasiteettia rataverkolla pystytään lisäämään. Junia voidaan ajattaa lähempänä toisiaan, koska digijärjestelmän takia liikennettä pystytään optimoimaan, Finrailin hankejohtaja Jari Pylvänäinen kuvaili hanketta toukokuussa.

Testirata Kotkan ja Kouvolan välille

11 miljoonalla rakennetaan Kotkan ja Kouvolan välille testirata ja testilaboratorio.

Liikennemäärän maksimin kasvattaminen mahdollistaisi henkilö- ja tavaraliikenteen siirtämistä nykyistä enemmän tien päältä raiteille, mikä auttaisi vähentämään liikenteen päästöjä.

– Tutkimusten mukaan raideliikenteen päästöt kaikesta Suomen liikenteestä ovat yhden prosentin verran, vaikka 27 prosenttia tavaraliikenteestä ja 6 prosenttia henkilöliikenteestä käyttää junia, Pylvänäinen sanoi toukokuussa.

Digirata-hanke jatkuu kevääseen 2021 saakka.

Luetuimmat