Kauhua, scifiä ja fantasiaa tehdään Suomessa kunnianhimoisemmin kuin koskaan

Lumikki Haaja

Matti Kiviniemi näytteli maan uumenista heräävää örkkiä, tehostemaskeeraaja Ari Savonen ihasteli maskeeraustyönsä tulosta.

Suomalainen genre-elokuva elää kultakauttaan, sanoo Ari Savonen, joka on suomalaisen riippumattoman elokuvan yhdistys Findie ry:n puheenjohtaja. Itsenäiset elokuvantekijät tuottavat nyt kauhua, scifiä ja fantasiaa vakavammin ja kunnianhimoisemmin kuin koskaan.

Todisteita löytyy tutkailemalla tulevia suomalaisia tuotantoja. Iron Danger on Kalevala-aiheinen fantasiaelokuva. Iron Sky: The Coming Race jatkaa kulttimainetta nauttivaa kuunatsisaagaa.

Menestykseksi povattu suomalainen supersankarielokuva Rendel ja videopeliin perustuva It Came From the Desert odottavat ensi-iltojaan kanadalaisen myyntiyhtiö Raven Banner Entertainmentin siipien suojassa.

— Indietekijät onnistuvat nappaamaan suhteet ulkomaille. Kotimaisen genre-elokuvan kenttä kansainvälistyy, Savonen sanoo.

Suureksi läpimurroksi Savonen nostaa kauhuelokuva Bodomin. Noin miljoonan euron budjetilla tehtyä leffaa levitetään nyt ulkomailla. Erityisen tärkeä Bodom oli siksi, että Suomen elokuvasäätiö tuki sitä.

Jotkut indietekijät ovat kokeneet elokuvasäätiön kilpailijaksi, joka rajoittaa genre-elokuvien tekoa. Nyt yhteistyö on lähtenyt paremmin käyntiin puolin ja toisin.

— Elokuvasäätiö on alkanut tukea muutakin kuin romanttista draamaa. Sielläkin halutaan tehdä erilaista elokuvaa, vaikka siihen liittyy riskejä.

Genre-elokuvien nousua on vauhdittanut laadukkaiden kuvausvälineiden saatavuus. Lisäksi suomalaiset ovat oppineet verkostoitumaan ja tekemään yhteistyötä. Koska raha on tiukassa, töitä tehdään paljon vastapalveluksina.

Suhteita Savonen on käyttänyt hyväkseen myös omassa ensiohjauksessaan, korpikauhuelokuva Backwood Madnessissa. Tehostemaskeerauksen taitajana Savosella on ollut näppinsä pelissä monessa kotimaisessa kauhu- ja scifituotannossa.

— OIen ottanut yhteyttä ihmisiin, että hei, jeesasin silloin teitä, voitteko nyt auttaa minua.

Moni iso tuotannollinen seikka on hoitunut rahan sijaan sponsoreiden kautta.

Savosen mukaan suurin aloittelijan moka on tehdä elokuvasta kerralla valmis. Levittäjät haluavat usein sanoa sanansa elokuvan sisällöstä.

— Omalle työlle voi sokaistua. Nokkavien indie-tekijöiden yleisin moka on luulla, että heidän elokuvassaan ei ole mitään korjailtavaa, Savonen sanoo.

Siksi myös Backwood Madnessin ensi-ilta siirtyy vuoteen 2018. Elokuvaa esiteltiin toukokuussa Cannesin Marché du Filmissä, ja Savonen otti katsojien vinkit talteen.

— Hiomme yhdessä levittäjien kanssa elokuvan loppuun. Katsomme, että sisältö ja rakenne sopivat kansainväliselle yleisölle.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.