Tulevana kesänä Kotkaan saapuu ainakin neljä risteilijää – ”Hyvä palvelu on tämän alueen Eiffelin torni”

Myynti- ja markkinointivastaava Petra Cranstonin mielestä risteilijöiden matkustajien ohella yhtä tärkeitä alueelle ovat alusten miehistöt.

Sari Tauru

Risteilyalus Amadea saapui viime kesänä Tallinnasta Kotkaan ja toi saksalaismatkustajat Kantasatamaan.
Risteilyalus Amadea saapui viime kesänä Tallinnasta Kotkaan ja toi saksalaismatkustajat Kantasatamaan.

Kotkaan on varmistettu ensi kesäksi ainakin neljä risteilyalusten vierailua.

– Ainoastaan kuukauden päästä Suomeen saapuvan Braemarin osalta on vielä epävarmaa, tuleeko alus Kotkaan, kertoo risteilyliiketoiminnan myynti- ja markkinointivastaava Petra Cranston Cursorilta.

Fred. Olsen Cruise Linesin Braemar -aluksen matkustajat päättävät vasta matkan aikana äänestämällä, suuntaako alus Helsinkiin vai Kotkaan.

Ensimmäisenä Kotkaan saapuu toukokuun lopulla Saga Holidays -varustamon alus Saga Pearl II.

Saman varustamon Saga Sapphire -alus, joka vierailee Kotkassa kahdesti, rantautuu Kotkaan ensimmäisen kerran kesäkuun puolivälissä. Toisen kerran se saapuu matkustajineen syyskuun alussa.

Näiden lisäksi Kotkaan tulee Noble Caledonia -varustamon Serenissima -alus elokuun puolivälissä.

Kaikki risteilyalukset tulevat Kantasatamaan, josta risteilymatkustajat on Cranstonin mielestä huomattavasti helpompi ohjata palveluiden äärelle kuin Mussalosta, johon suuntautuivat ensimmäiset risteilyvierailut.

– Juuri palvelut ovat se, mihin risteilymatkustajien osalta satsataan. Hyvä palvelu on tämän alueen Eiffelin torni.

Sekä Kotkassa että Haminassa ollaan Cranstonin mukaan valmiina ottamaan vieraat vastaan keskustojen yrityksiin.

– Yrittäjien ja yrittäjäyhdistysten osalta on tehty hyvää työtä. Yrittäjät ovat olleet todella hyvin mukana.

Keskustoissa risteilymatkustajat ohjataan muun muassa kauppoihin, ravintoloihin, kahviloihin ja nähtävyyksiin.

– Olemme yrittäjien kanssa käyneet läpi, mitä risteilymatkustajat haluavat, sanoo Cranston.

– Meillä on on käytössä sama palvelupolku kuin viime vuonna.

Cranstonin mielestä risteilijöiden matkustajien ohella yhtä tärkeitä alueelle ovat alusten miehistöt.

– Vapaillaan olevasta henkilökunnasta on tärkeä pitää huolta, koska he ovat meidän markkinavalttimme varustamoiden suuntaan.

Tempauksia ja tapahtumia tarjolla

Kotkaan saapuvissa aluksissa on keskimäärin 500-700 matkustajaa. Pienimmässä aluksessa, elokuussa saapuvassa Serenissimassa, matkustajia on vain noin sata.

– Meidän pääkohderyhmämme ovat pienet ja keskisuuret alukset, jotka saadaan Kantasatamaan. Yli 250-metriset laivat olisi ohjattava muualle, sanoo Cranston.

Kaikki tämän kesän risteilijät tuovat seudulle brittituristeja.

– Varustamot aktivoivat nykyisin matkustajia itse suunnittelemaan matkojaan. Laivoilla satsataan laatuun ja tilaan, joten matkustajamäärät aluksilla eivät ole suuria.

Risteilijöiden saapumisajankohtiin on Cranstonin mukaan järjestetty erilaisia tempauksia ja tapahtumia, jotka palvelevat risteilymatkustajien lisäksi myös paikallisia asukkaita ja muita turisteja.

– Kantasatamasta on raivattu varastoja, joten paikalliset pääsevät katsomaan satamassa olevia aluksia.

Cranston uskoo, että risteilyvieraat tuovat uutta sykettä kaupunkeihin.

– Meillä on sovittu myös yhden agentin kanssa, että Helsinkiin kesällä saapuvasta risteilijästä tuodaan matkustajia tälle alueelle. Ja jatkossa tulee mahdollisesti myös laiva.

Katariinan niemikin harkinnassa

Kesän risteilyalukset suuntaavat Kotkassa Kantasatamaan, joka helpottaa järjestelyjä. Viime vuoden kaltaisia bussikuljetuksia ei tarvita.

Kotkassa on heitetty ajatus myös ohjata risteilyalukset Katariinan niemeen. Cursorin myynti- ja markkinointivastaavan Petra Cranstonin mielestä se ei kuitenkaan ole ajankohtaista.

– Järjestelyt on sovittu jo etukäteen muutamaksi vuodeksi, sanoo Cranston.

Vuodelle 2019 Kotkaan on tehty jo kymmenen risteilyvarausta, joista viisi on vahvistettu lopullisesti. Myyntiponnisteluja tehdään tällä hetkellä jo vuodeksi 2020.

– Tulossa on sekä isoa että pientä alusta. Satama-asioista en tässä vaiheessa sano mitään, toteaa Cranston.

Haminan-Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski pitää Katariinan niemeä erinomaisena paikkana risteilyalusliikennettä ajatellen.

– Nykyisellään laiturit eivät ole siihen käyttöön hyödynnettävissä, mutta niiden pohjalta saataisiin kohtuullisen edullisesti rakennettua pari laituripaikkaa risteilijöille, sanoo Naski.

Katariinan niemessä on tällä hetkellä kaksi laituripaikkaa ja vesisyvyys olisi riittävä risteilijöille. Laitureita olisi Naskin mielestä kuitenkin modernisoitava.

Risteilijöiden määrän kasvaessa vaihtoehtoisia paikkoja on Naskin mielestä etsittävä, koska rahtisatamiin ei risteilijöitä aina voida ottaa tilarajoitteiden vuoksi.

– Pitkällä linjauksella Katariinan niemeä kannattaa kyllä harkita risteilijäsatamaksi.