Suursaareen pääsyn mahdollisuuksia puidaan Kotkassa marraskuussa

Kimmo Seppälä

Tämä seitsemän miehen purjehdusporukka lähti viime toukokuussa kahdella veneellä Kotkasta Suursaareen. Kohde jäi kuitenkin saavuttamatta, kun rantautumislupaa ei lopulta annettu.
Tämä seitsemän miehen purjehdusporukka lähti viime toukokuussa kahdella veneellä Kotkasta Suursaareen. Kohde jäi kuitenkin saavuttamatta, kun rantautumislupaa ei lopulta annettu.

Veneilijöiden mahdollisuuksiin päästä vierailemaan Suursaaressa pureudutaan yhä vahvasti Kotkassa, vaikka monet yritykset ovat viime vuosina kariutuneet venäläisen byrokratian rattaissa. Vajaan kuukauden kuluttua pidetään tilaisuus, johon on tulossa asiantuntijoita ja toimijoita Suomesta sekä Venäjältä.

Vuosi sitten puhuttiin vastaavanlaisessa tilaisuudessa Meriniemessä vesistömatkailusta itäisellä Suomenlahdella. Mukana oli noin 80 ihmistä. Silloin käsiteltiin myös Viroa, mutta nyt aikomus on keskittyä Suursaareen.

Kotkalainen Veijo Parviainen lähti viime toukokuussa jo seitsemännen kerran purjehtimaan Suursaareen. Kaikki tarvittavat luvat oli hankittu ja paperisota käyty, mutta viimeiseltä ratkaisevalta luukulta Pietarista ei silti annettu maihinnousulupaa.

— Tämän vuoden tavoite on silti saavutettu. Meillä on koossa kaikki tarvittava tieto niin Kotkassa, Helsingissä kuin Venäjälläkin. Marraskuun tilaisuudessa keskustellaan, miten asiassa mennään eteenpäin. Venäjältä tulee kolme toimijaa, osa korkeassa virka-asemassa olevia, kertoo Parviainen.

Tulossa on myös Lähialuematkojen perustaja Peter Holst, joka onnistui viime kesänä pääsemään veneellään Suursaareen.

Veijo Parviaisen mukaan jatkossa tavoitteena on muun muassa, että Haapasaaresta voisi suoraan mennä Suursaareen. Riittäisi, kun kaikki paperit ja luvat olisivat kunnossa hyvissä ajoin. Ensi vuoden suunnitelmia ajatellen on tärkeää hankkia vuoden viisumi ennen tämän vuoden loppua.

Kotkan Pursiseuran järjestämä kutsutilaisuus pidetään Meriniemessä 21.11. Paikalle saapuvat Cursorin, Kymen matkojen ja merivartioston edustajat. Musiikista vastaa säveltäjä, harmonikkataiteilija Timo-Juhani Kyllönen

— Kyse on luontevasta jatkosta niille 20 vuodelle, joiden aikana kehitetty vesistömatkailua itäisellä Suomenlahdella, tiivistää Parviainen.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet