Moottoripyöräkaupassa pohjakosketus on otettu

Kai Skyttä

Moottoripyöräkauppa on käynyt nihkeästi kolean kesän vuoksi.

Moottoripyöräkaupan myynnin lasku on pysähtynyt, kerrotaan Teknisen Kaupan Liitosta.

Heinäkuun lopulla uusien pyörien rekisteröintejä tehtiin 2328, mikä on 2,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Mopojen myynnissä kasvua oli kuitenkin 8,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Mopoja myytiin heinäkuussa 332 kappaletta.

— Yleistilanne on se, että pitkän taantuman jälkeen myynnin lasku on pysähtynyt ja pohjakosketus otettu. Jos talouden kehitys jatkuu sellaisena, kuin ainakin lyhyen aikavälin ennusteet antavat olettaa, toivomme ensi vuonna vihdoin näkevämme kasvua, Teknisen Kaupan Liiton asiamies Hannu Kyyhkynen kertoo.

Alkuvuodesta alaa säikäytti esille noussut moottoripyörävero, joka ei lopulta toteutunut. Shokista on selvitty, mutta kylmä kevät hidasti ajokauden alkua. Myynti jatkuu elo-syyskuussa, mutta isoja heilahteluja ei ole odotettavissa.

Kotkan Motoboxin yrittäjä Teemu Hietamies ei hurraa. Hänen mukaansa ala on kärsinyt erittäin paljon ja työpaikkoja menetetty vuosista 2007—2008.

— Myynti tänä kesänä on ollut yhtä vaihtelevaa kuin sää. Kaikkea menee tasaisen vähän.

Hiljaisina aikoina liikettä kannattelevat huollot ja vaihdokit. Kun uusien pyörien myynti on niukkaa, vaihdetaan vanhoja. Uudet mallit myydään jo huhti-toukokuussa.

— Ihmiset pääsevät tutustumaan uusiin malleihin jo talvella esimerkiksi messuilla. Ne pitää sitten saada käsiin heti kun lumet sulavat.

Jatkoa ajatellen Hietamies toivoo, että ajokortin hankinta tehtäisiin helpommaksi. Olisi luontevaa, että esimerkiksi mopokortin saisi pienellä vaivalla korotettua moottoripyöräkortiksi.

— Vanhoja kortteja jää koko ajan pois, kun väki vanhenee. Ennen ajokortin sai muropaketin mukana. Moottoripyörä on edelleen hyvä kulkuväline esimerkiksi haja-asutusalueilla, joissa yleinen liikenne jatkuvasti vähenee, Hietamies tuumii.

Teknisen Kaupan Liiton Kyyhkysen mukaan ajokorttiuudistus on vireillä. Toimiala ja järjestöt ovat vahvasti lobanneet uudistuksen puolesta myös autopuolella. Lausuntokierroksella olevan esityksen mukaan kuluttajan valinnanvapaus lisääntyisi.

— Meitä ajajia ja koneiden kuljettajia on erilaisia. Jatkossa kuluttaja voisi päättää, kuinka paljon tarvitaan koulutusta ja kuinka paljon luvanvaraista harjoittelua esimerkiksi oman vanhemman kanssa. Kortin hankinnan kokonaiskustannukset laskisivat, mikä on positiivinen asia, Kyyhkynen selittää.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.