Kotkan kaupungin tilaama selvitys rantaradasta: Hanke tukisi Suomen talouden elpymistä koronan jälkeen

Rantarata yhdistäisi eteläisen Suomen satamat ja houkuttelisi teollisuusinvestointeja, selvityksessä todetaan.

Linda Varoma

Itäinen rantarata toisi rannikolle paljon hyvää, selvityksessä todetaan.
Itäinen rantarata toisi rannikolle paljon hyvää, selvityksessä todetaan.

Itäisen rantaradan rakentaminen tukisi talouden elpymistä koronaviruksen aiheuttamasta kriisistä. Hanke on erityisen ajankohtainen juuri nyt, todetaan tuoreessa selvityksessä.

Selvityksen tilasi Kotkan kaupunki. Sen toteutti suomalainen konsulttifirma WSP Finland oy.

– Nyt täytyy priorisoida sellaisia hankkeita, jotka edistävät teollisuuden kilpailukykyä ja ulkomaankauppaa. Ratahankkeissa täytyy kiinnittää nykyistä enemmän huomiota tavaraliikenteeseen sekä ymmärtää ratojen ja satamien merkitys uusien teollisten investointien vetovoimatekijänä, toteaa johtaja, professori Jorma Mäntynen WSP Finlandista.

Investoinnit ratahankkeisiin ovat olleet perinteisiä talouden elvytyskeinoja. Radan vaikutuspiirissä asuu oli kaksi miljoonaa suomalaista, pääkaupunkiseutu ja koko Itä-Suomi huomioiden.

Satamista vetovoimainen vyöhyke

Selvitys kokoaa yhteen monenlaiset hyödyt, joita Itäinen rantarata voisi tuoda Suomen kilpailukyvylle, ulkomaankaupalle, teollisuudelle ja työmatkaliikenteelle.

Selvityksen mukaan Itäinen rantarata yhdistäisi Suomen kolme suurinta satamaa (Kilpilahti, Hamina–Kotka, Helsinki) sekä Loviisan ja Tolkkisten satamat vetovoimaiseksi vyöhykkeeksi. Rata parantaisi tavarantoimitusten ohjautumista satamiin ja houkuttelisi teollisuusinvestointeja.

– Teollisuus, erityisesti metsä-, kemia- ja metalliteollisuus, sijoittuu yhä useammin satamien läheisyyteen ja edellyttää hyviä rautatieyhteyksiä, sanoo Kotkan kaupungin kehitysjohtaja Terhi Lindholm.

Tämä satamien vyöhyke edesauttaisi Suomen mahdollisuuksia kilpailla kauttakulkuliikenteestä Venäjälle, matkustajaliikennettä unohtamatta.

– Matkustuspotentiaali Venäjältä on valtava: viime vuonna Allegrolla tehdyt junamatkat viiden miljoonan asukkaan Pietarista kasvoivat 15 prosentilla edellisvuoteen verrattun, kaupungilta viestitään.

Itäinen rantarata valmistuisi aikaisintaan 2030-luvulla. Kyseessä on miljardiluokan ratahanke.