Korona ei vähentänyt kymenlaaksolaisten kulutusta yhtä voimakkaasti kuin muualla Suomessa

Nordean data osoittaa, että päivittäistavarakauppa on selvinnyt koronasta muita toimialoja paremmin. Samansuuntaisia kokemuksia on myös Kymen seudun osuuskaupassa.

Timo Mustalampi

Päivittäistavarakauppa pärjäsi koronapandemiassa muita toimialoja paremmin.
Päivittäistavarakauppa pärjäsi koronapandemiassa muita toimialoja paremmin.

Korona ei vähentänyt kymenlaaksolaisten kulutusta yhtä voimakkaasti kuin keskimäärin muualla Suomessa, kertoo Nordean maksukorteista kevään aikana kerätty data.

– Kymenlaakson koronatilanne on hyvin erilainen verrattuna esimerkiksi Uuteenmaahan, minkä vuoksi kuluttajat ovat voineet olla luottavaisempia liikkumaan ja kuluttamaan pahimman tilanteen ohi mentyä, sanoo Nordean Kouvolan asuntorahoituksesta ja päivittäispalveluista vastaava johtaja Jani Suokas.

Suokkaan mukaan kulutuksen kehitys on Uudellamaalla myötäillyt koko Suomen kehitystä.

Nordea on seurannut maksukorttien dataa koronakevään ajan. Datan avulla on pystytty seuraamaan suomalaisten kulutusta koronakriisin aikana. Koronan vaikutukset iskivät pahimmin palveluihin, mutta kesäkuun alkuun mennessä esimerkiksi kampaamo- ja kauneudenhoitoala on päässyt takaisin kriisiä edeltävälle tasolle, Nordean tiedotteessa kerrotaan.

Palveluiden kulutus alkoi elpymään varovaisesti huhtikuun alussa

– Palveluiden kysyntä notkahti alaspäin maaliskuun alussa. Sen jälkeen kysyntä romahti, ja kysynnän pohja oli huhtikuun alkupuolella.

Tämän jälkeen tapahtui pientä elpymistä, jonka suurin piikki alkoi toukokuun puolessa välissä, Suokas kertoo.

Toukokuun puolessa välissä palvelujen kysyntä oli Kymenlaaksossa Suokkaan mukaan vielä 40 prosenttia alkuvuoden tason alla. Tämän jälkeen alkoi suurin elpymisen nousu, ja kesäkuun alkuun mennessä palveluiden kulutus pääsi alkuvuoden tasolle.

Ravintola-ala ja kampaamo- ja kauneudenhoitoala ovat nousseet pahimman yli muita toimialoja nopeammin. Suokas kertoo, että ravintola-alan nousua vauhditti ennen koronarajoitusten purkua käyttöönotetut noutopalvelut.

Yksi voimakkaimmin toipuneita tavararyhmiä on niin sanottu tee se itse -kategoria. Kotona remontointi on lisääntynyt. — Jani Suokas

Ravintolakulutus siirtyi ruokakauppaostoksiksi

Vaikka palveluiden kysyntä putosi pidemmäksi aikaa, tavaraostojen kysyntä heikentyi vain hetkeksi.

– Tavaraostot heikkenivät maaliskuun alkupuolelta reilut kymmenen prosenttiyksikköä kuukauden loppupuolelle mentäessä. Kysyntä alkoi kuitenkin elpymään maaliskuun lopulla ja on ollut siitä asti kasvussa. Nyt tavaraostot ovat alkuvuotta edellä.

Tavaraostoksilla tarkoitetaan päivittäistavarakauppaa, muuta vähittäiskauppaa, polttoaineita ja apteekkeja.

– Yksi voimakkaimmin toipuneita tavararyhmiä on niin sanottu tee se itse -kategoria. Kotona remontointi on lisääntynyt. Toinen koronatilanteessa hyvin pärjännyt ala on päivittäistavarakauppa, jossa osa aiemmasta ravintolakulutuksesta on siirtynyt ruokakauppaostoksiksi.

Keväällä ja kesällä kulutus on tavallisesti kasvanut alkuvuoteen verrattuna. Suokkaan mukaan helpottuvalla koronatilanteella on kuitenkin tänä vuonna osansa palveluiden ja tavaroiden kysynnän kasvussa.

Ruokakauppa käy edelleen hyvin

Kymen seudun osuuskaupan kaupallinen johtaja Ari Hyytiä kertoo, että ravintolapalveluiden käyttö väheni koronapandemian alussa. Myynti laski myös käyttötavarakaupan osalta, mutta kysyntä palasi kesää kohden totuttuun määrään.

Kevään aikana ruokakaupan kysyntä kasvoi, kun ravintolat suljettiin. Koronakevään jälkeen ruokakauppa on Hyytiän mukaan käynyt edelleen hyvin.

Ravintolapalveluita tarjoavat ABC-asemat ovat lähestymässä pandemiaa edeltänyttä kulutuksen tasoa.

Uusimmat uutiset