Kazakstanin-projektin proomut odottelevat Kotkan Kantasatamassa – Tänään välilaituriin saapuu samaan projektiin liittyvä laiva

Alukset siirtyvät Haminaan, kun öljynpumppauksen paineasemamoduuleja aletaan taas kuljettaa Kazakstaniin.

Riina Lehtoranta

Kantasatamaan ilmaantuneet proomut ovat herättäneet kotkalaisissa kiinnostusta.
Kantasatamaan ilmaantuneet proomut ovat herättäneet kotkalaisissa kiinnostusta.

Kotkan Kantasatamaan ilmaantui tiistaina neljä varsin suurta proomua. IMO-tunnusten avulla selviää, että niillä on mittaa peräti 89,25 kertaa 16,5 metriä.

Haminan–Kotkan sataman liikennejohtaja Markku Koskinen tietää, mistä on kyse, vaikkeivät proomut olekaan satamayhtiön, vaan Kotkan kaupungin hallinnoimassa laiturissa.

– Ne ovat Kazakstanin-projektin proomuja, jotka odottavat kuljetusten käynnistymistä, sanoo Koskinen.

Kazakstanin-projektissa on kyse erittäin suurikokoisten ja painavien moduulien kuljetuksista Haminan sataman kautta Venäjän sisävesijärjestelmään ja edelleen Kazakstaniin. 2 000 tonnia painavat moduulit ovat öljynpumppauksen paineistamisasemia, joita käytetään Kazakstanin öljykentillä.

– Kukin tuollainen proomu pystyy kuljettamaan yhden moduulin, kertoo Koskinen.

Tänään tulee laiva, pian toinenkin

Kotkan kaupungilla venepaikoista vastaavan mittausteknikko Risto Inkeroisen mukaan ensimmäiset proomut tulivat Kotkaan jo pari viikkoa sitten. Ne sijoitettiin ensin välilaituriin, mutta tiistaina ne siirrettiin nykyiselle paikalleen vielä suurempien tulokkaiden tieltä.

– Kotkaan tulee myös ainakin kaksi, ellei kolme suurta laivaa, joille ei olisi syväys Kairon edustalla riittänyt. Tänään kello 14.30 pitäisi tulla ensimmäinen. Ja voi olla, että jossakin vaiheessa tulee pari proomuakin lisää, sanoo Inkeroinen.

Markku Koskisen mukaan Kotkaan saapuvat laivat ovat Godby Shippingin Misana ja Misida, ehkä myös Mistral. Laivat ovat aiemmilta vuosilta tuttuja Kotkan-kävijöitä, kun ne kuljettivat UPM-Metsäteollisuuden tuotteita.

Projekti paisunut matkan varrella

Markku Koskinen ei osaa sanoa tarkkaa päivää, milloin Kazakstanin-kuljetukset jälleen käynnistyvät. Hanke on jättimäinen. Ensimmäinen moduuli saapui Haminaan heinäkuussa 2018.

Moduulien tuloon varauduttiin aikoinaan Haminan satamassa rakentamalla 15 hehtaaria kenttää. Kenttäalaa jouduttiin myöhemmin lisäämään, kun kuljetettavien moduulien määrä kasvoi. Kuljetuksista vastaava belgialainen Sarens Group N.V. joutui viime keväänä hankkimaan myös lisäkalustoa, sillä Haminan moduulikuljetuksia varten teetetyt 17 jokilaivaa eivät riittäneet tarvittavan kuljetustiheyden saavuttamiseen.

Luetuimmat