Kotkassa aiempina kesinä ajaneen katujunan omistava yritys yritti myydä junaansa verkkohuutokaupassa tuloksetta – Nyt ostajaa etsitään ulkomailta

Katujunaa tuskin nähdään enää Kotkassa, sillä sitä liikennöinyt yritys myi junan takaisin sen alkuperäiselle kouvolalaiselle omistajalle.

tuntematon

Vihreäsävyinen, 54-paikkainen katujuna on kuljettanut matkustajia aiemmin Kotkassa. Kuva on kesältä 2016.
Vihreäsävyinen, 54-paikkainen katujuna on kuljettanut matkustajia aiemmin Kotkassa. Kuva on kesältä 2016.

Kotkassa kesäisin tutuksi näyksi tullutta katujunaa on parin viikon ajan yritetty myydä verkkohuutokaupassa. Junan omistaa kouvolalainen Autoyhtiöt K. Väisänen, joka osti sen keväällä takaisin kotkalaiselta Charter Ilkka Heinolta.

Juna on liikkunut Kotkassa viimeksi kesällä 2019.

Junan huutokauppa päättyi Huutokaupat.comissa maanantai-iltapäivänä. Junasta oli tarjottu tunti ennen huutokaupan sulkeutumista 7 850 euroa.

Liikennöitsijä Kari Väisänen uskalsi sanoa jo muutama tunti ennen myynnin päättymistä, että kauppoja ei synny verkkohuutokaupassa.

– Näillä hinnoilla juna ei jää Suomeen. Se saattaa lähteä Belgiaan tai Viroon. Maista tuli sähköpostilla oikean suuruiset tarjoukset.

Väisänen ei paljasta, millaisella summalla hän on valmis myymään junan.

– Uutena tällainen juna maksaa kuitenkin 350 000 euroa.

Jos juna ei mene kaupaksi, panemme sen talveksi talliin ja kunnostamme sitä. — Kari Väisänen

Junaa tuskin enää nähdään Kotkassa

– Jos juna ei mene kaupaksi, panemme sen talveksi talliin ja kunnostamme sitä. Katsotaan sitten ensi kesänä, mikä tilanne on, Väisänen sanoo ja viittaa tämän vuoden poikkeukselliseen korona-aikaan.

Väisäsen mukaan juna saattaa ensi kesänä kierrellä Kotkan sijasta Kouvolan katuja, jos kauppoja ei synny ulkomaisenkaan ostajaehdokkaan kanssa.

Väisänen kertoo perheyrityksensä tuoneen kaikkiaan neljä katujunaa ulkomailta Suomeen. Myynnissä oleva juna on tuotu maahan muutama vuosi sitten Saksasta.

Alun perin yrityksen oli tarkoitus panna se itse ajoon, mutta juna päätettiin kuitenkin myydä Kotkaan Charter Ilkka Heinolle, koska siitä saatiin hyvä tarjous.

Väisäsen mukaan kotkalaisyritys ei saanut myytyä junaa pois, joten se palasi keväällä alkuperäisen omistajansa käsiin.

– Ostimme sen takaisin, koska olimme saaneet edellisenkin katujunamme myytyä – Seinäjoen Ideaparkkiin.

K. Väisänen on aiempina kesinä liikennöinyt katujunaa Kouvolassa, mutta koronaepidemian vuoksi junaa ei tänä kesänä ole kannattanut panna liikenteeseen.