Tie voi jäätyä, vaikka ilma on plussan puolella — "Kaasujalan pitäisi keventyä silloin, kun auton lämpömittari näyttää viittä plusastetta, sää on heikkotuulinen ja selkeä sekä tienpinta on kostea"

Ilman ja tienpinnan lämpötilaero voi olla useita asteita monissa säätilanteissa. Tarkkaa nyrkkisääntöä ei voi antaa, sillä vaihtelu on suurta.

Pekka Hölkki

Talvirenkaita saattaa tarvita, vaikka ilman lämpötila olisi selvästi plussan puolella. Arkistokuva.
Talvirenkaita saattaa tarvita, vaikka ilman lämpötila olisi selvästi plussan puolella. Arkistokuva.

Ilmassa on vielä plusasteita. Silti tienpinta voi jäätyä. Kahden metrin korkeudessa voi olla useita asteita lämmintä samalla, kun tienpinnan tai maanpinnan lämpötila painuu pakkasen puolelle.

Sääennusteissa annetut lämpötilalukemat pätevät kahden metrin korkeuteen, josta myös mittaukset tehdään.

Meteorologi Ari-Juhani Punkka Ilmatieteen laitokselta kertoo, että kaikenkattavaa nyrkkisääntöä kahden metrin korkeuden ja maanpinnan välisestä lämpötilaerosta on vaikea antaa, koska tilanne voi vaihdella paljonkin.

Kuivalla säällä ilman ja tienpinnan lämpötila voi olla sama, mutta useimmiten maanpinta on selvästi kylmempi. Tavanomaisessa lokakuun säässä yölämpötilaero on luokkaa 3—4 astetta.

Anssi Kemppinen

Märkä tie voi herkästi muuttua jäiseksi lokakuun lopulla. Arkistokuva.

Mitä kosteampaa ilma on, sitä herkemmin tienpinta jäätyy. Autojen lämpömittareiden pakkasvahdit alkavat hälyttää 4—5 asteessa, mikä on Punkan mukaan varsin kohdillaan.

— Kaasujalan pitäisi keventyä silloin, kun auton lämpömittari näyttää viittä plusastetta, sää on heikkotuulinen ja selkeä sekä tienpinta on kostea.

Suuresta vaihtelusta Punkka kertoo esimerkkejä. Kun sää kuiva, tienpinta voi olla sula, vaikka ilman ja tien lämpötila olisi selvästi pakkasen puolella.

Ääritapauksissa ilmassa voi olla jopa seitsemän plusastetta, ja silti tien lämpötila menee pakkasen puolelle.

Jussi Lopperi

Talvirenkaiden asentaminen on jo alkanut. Arkistokuva.

Lämpötilan ohella netin paikallissääennusteista löytyy myös kastepistelämpötila. Kun tien lämpötila menee kastepistelämpötilan alapuolelle, kosteutta tai kuuraa alkaa kertyä.

Kastepistelämpötilan seuraaminen auttaa hahmottamaan sitä, voiko tienpinta muuttua liukkaaksi. Kun ilman lämpötila laskee kastepistelämpötilaan, kohoaa suhteellinen kosteus 100 prosenttiin.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet