Hullua uskoa ja ajatusta — Kotkalainen Nitro Games on osaltaan näyttänyt, että Suomesta voidaan nousta maailman markkinoille

Huipputulosta tekevä peliyritys rikkoo perinteistä yrityskuvaa. Kotkalaismenestyjät vertaavatkin pelialaa musiikki- ja elokuvabisnekseen.

Raimo Eerola

Nitro Games -yrityksen nokkamiehet Jussi Tähtinen (vas.) ja Antti Villanen ovat pelimiehiä molemmat. Tuloksena hyvästä pelisilmästä on maailmalla menestyvä pelifirma.
Nitro Games -yrityksen nokkamiehet Jussi Tähtinen (vas.) ja Antti Villanen ovat pelimiehiä molemmat. Tuloksena hyvästä pelisilmästä on maailmalla menestyvä pelifirma.

Kengät jäävät eteiseen. Tulijaa tervehtivät avoimista ovista näkyvät petaamattomat sängyt.

– Meillä iso osa henkilökunnasta on muualta. Jotkut ulkomailta, joten kaikilla ei ole muuta kaveripiiriä kuin työporukka ja toimistolla saa myös levätä ja rentoutua sekä viettää vapaa-aikaa, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Jussi Tähtinen.

Nitro Games onkin enemmän perhe- kuin työyhteisö. Parisen vuotta sitten yritys remontoi tilat Kotkassa Maretariumin takana itsensä näköisiksi.

Yrityksen toinen perustaja ja markkinointiguru Antti Villanen toi Nitron Kotkaan muuttaessaan takaisin kotikonnuilleen Helsingistä vuonna 2003. Kotkaan perustettiin emoyhtiölle tuotekehitysyksikkö.

– Yrityksen puitteissa Kotkassa tehtiin multimediahanke Kustaan sota ja lisensioitiin pelimoottori, kertoo Villanen

Tähtinen tuli mukaan yritykseen seuraavana vuonna. Molemmilla oli vankka tausta videopeleistä.

– Ymmärsimme, että yrityksestä löytyy osaamista ja kiinnostusta myös pelien tekemiseen, kertoo Villanen.

– Siinä missä Antti on markkinointipuolen mestari, niin minä olen pelin tekijä, sanoo Tähtinen.

Koulutus lapsen kengissä

Koulutus alalla oli tuohon aikaan vielä lapsen kengissä.

Elämän koulu onkin ollut tärkeintä, ja opit ovat tulleet yrittäjyyden kautta.

– Tiettyä hullua uskoa oli alusta asti. Ilman sitä ei leikkiin olisi edes lähdetty, sanoo Tähtinen.

Nitro Games perustettiin vuonna 2007 ja vuonna 2009 se irtautui emoyhtiöstä. Alkuperäinen Nitro FX-yritys myytiin pois ja uusi yritys kehittyi Kaakkois-Suomen toimintojen pohjalta.

Kotkassa Nitrolla on etuna ollut vankka yhteistyö Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa. Merkittävä osa nykyisistä 45:stä työntekijästä on saanut koulutuksensa Xamk:issa.

– Keski-ikä voi olla nykyisin jo yli 30 vuotta. Aiemmin palkkasimme pääasiassa nuorta väkeä, mutta nyt olemme hakeneet myös kokeneempaa porukkaa, kertoo Tähtinen.

Yritys käyttää myös paljon harjoittelijoita ja ostaa palveluksia muilta paikallisilta pelintekijöiltä.

Menestys jopa myöhässä

Menestys Nitrolle tuli Villasen mukaan jopa odotettua myöhemmin.

– Tämä ala on täynnä pitkän linjan tarpojia. Hyvin voi verrata vaikka musiikkibisnekseen. Se yksi hitti tarvitaan, jotta maailma aukeaa, sanoo Villanen.

Alalla pärjäävän yrityksen on Villasen mielestä toimittava ammattimaisesti, jotta on edes pieni todennäköisyys tuloksen syntymiseen.

– Onhan joukossa tietysti myös parin hengen porukoita, jotka tekevät tätä vain rakkaudesta lajiin.

Vankat niskat auttavat kestämään epäonnistumiset.

– Sellaista pelifirmaa ei ole olemassa, joka olisi tehnyt vain onnistuneita pelejä, sanoo Villanen.

Tilaa alalla on Tähtisen ja Villasen mielestä sekä Suomessa että maailmalla.

Ja maailmalle on myös päästävä pärjätäkseen.

– Suomen markkinat ovat niin pienet, että vasta Euroopan alue lupaa riittävän tuoton, sanoo Villanen.

Pelialalla ei Villasen mielestä pärjää ilman globaalista ajattelua ja markkinaymmärrystä.

Musiikki- ja elokuvabisneksen murros näkyy selvästi myös pelialalla. Palvelut haetaan digitaalisesti.

– Myös ongelmat ja mahdollisuudet ovat vahvasti samat kuin musiikissa ja elokuvissa. Hittien elinkaaret olivat aiemmin yleensä lyhyitä, mutta digitalisaation myötä tämä on muuttunut. Meidän pelimme ovat nykyään lähempänä TV-sarjoja jatkuvasti päivittyvän sisällön takia, kuin vastineita koko illan elokuville, sanoo Tähtinen.

Nitro Games on osaltaan näyttänyt, että Suomesta voidaan nousta maailman markkinoille. – Joidenkin taivaankappaleiden on vain osuttava kohdalleen, sanoo Tähtinen.

Seuraavaksi Nitro Games suuntaa San Franciscoon Kaliforniaan, jossa järjestetään vuosittain pelialan suurin tapahtuma Game Developers Conference.

Tapahtumaan odotetaan yli 25 000 osallistujaa ja se on yhtiölle tärkeä tilaisuus sekä perehtyä alan viimeisimpiin trendeihin että neuvotella tulevista peleistä muiden alan toimijoiden kanssa.

NITRO GAMES OYJ

Nitro Games on kotkalainen video- ja mobiilipelien kehittäjä. Yhtiö perustettiin vuonna 2007.Yhtiön alkuperäinen painotus oli PC-peleissä, mutta vuodesta 2014 Nitro Games on keskittynyt free-to-play peleihin mobiililaitteilla. Brändin olennainen osa ovat miehiset teemat ja merirosvot, joita Nitro Gamesin peleissä nähdään usein.Yrityksessä työskentelee noin 45 henkilöä.Nitro Games on julkaissut vuonna 2014 mobiilistrategiapelin Raids of Glory. Maailmanlaajuisesti Raids of Glory julkaistiin vuoden 2015 alussa ja se sai huomattavan näkyvyyden Applen jakelukanavassa.Yrityksen peli Raids of Glory on voittanut parhaan sosiaalisen pelin palkinnon Game Connection Europe -tapahtumassa lokakuussa 2015.Viime syyskuussa Nitro Gamesilta ilmestyi Medals of War -peli, joka on ensimmäinen yhtiön itse julkaistu peli. Medals of War on kilpailuhenkinen strategiapeli, jossa pejaajat pelaavat toisiaan vastaan verkon yli reaaliajassa. Tukholman pörssiin viime vuonna listautunut yritys noteerattiin pian julkisuudessa 40 prosentin kurssinousun myötä.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet