Valtion pääomasijoitusyhtiö mukaan Zsar Outlet Village -ostoskylään

Vaalimaan Zsar Outlet Village -ostoskylän rahoitus on varmistunut. Kokonaisinvestoinnin arvo tulee nousemaan yli 50 miljoonan euron.

Zsar

Zsar Outlet Village -ostoskylää rakennetaan parhaillaan Vaalimaalla. Ensimmäinen vaihe avautuu marraskuussa.
Zsar Outlet Village -ostoskylää rakennetaan parhaillaan Vaalimaalla. Ensimmäinen vaihe avautuu marraskuussa.

Vaalimaalle rakenteilla olevan Zsar Outlet Village -ostoskylän rahoituskierros on saatu päätökseen ja Zsarin toimitusjohtaja Sami Vainiomäen mukaan ostoskylän toteutuminen on siten varmistunut.

Zsarin pääomistajiin on tullut mukaan Suomen valtion pääomasijoitusyhtiö Tesi. Muut pääomistajat ovat kotimaiset sijoitusyhtiöt Ajanta Oy ja Entrada Oy. Mukana on myös yksityisiä pääomasijoittajia ja yksityishenkilöitä. Vainiomäen mukaan yhtiön omistusosuudet ovat liikesalaisuuksia.

Pääkohderyhmä on kuitenkin suomalaiset. — Sami Vainiomäki

Kaikkiaan yli 50 miljoonan euron investoinnin päärahoittaja on Oma Säästöpankki Oy. Marraskuussa avattavan ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on noin 35 miljoonaa euroa. Lisäksi kansainväliset brändit tulevat Vainiomäen arvion mukaan sijoittamaan ensimmäisessä vaiheessa omien myymälätilojen perustamiseen noin 15 miljoonaa euroa.

Ensimmäisen vaiheen valmistuttua kylä koostuu 65 liikkeestä 12 000 neliön pinta-alalla. Toisen vaiheen myötä ja täydessä laajuudessaan Zsarin pinta-ala on 20 000 neliötä ja siinä on noin 120 liikettä.

Outletissä kulutetaan aikaa ja rahaa

Zsar on myös täydentänyt hallitustaan. Yhtiön hallituksen jäsenenä aloittaa kansainvälisen outlet-kehittäjän, Value Retail PLC:n entinen johtaja Simon Cunningham. Hänen mukaansa ihmisten ostoskäyttäytyminen outleteissa poikkeaa tavanomaisista kauppakeskuksista.

— Kuluttajatutkimusten mukaan outleteissa käytetään rahaa ostoksiin keskimäärin 250 euroa, kun perinteisessä suomalaisessa kauppakeskuksessa määrä jää 16 euroon. Ihmiset viihtyvät outleteissa 3-4 tuntia, ja 97 prosenttia asiakkaista tekee ostoksia. Outleteissa asiakaskokemus syntyy laadukkaasta brändivalikoimasta, huipputason palvelusta, ainutlaatuisesta miljööstä ja monista asiakasviihtyvyyteen vaikuttavista yksityiskohdista. Pohjoismaiden ensimmäisenä premium-tasoisena outlet-kylänä panostamme Zsarissa nimenomaan poikkeuksellisen laadukkaaseen asiakaskokemukseen, Cunningham toteaa.

Tesin sijoituspäällikkö Samuel Saloheimo painottaa ostoskylän työllistävää vaikutusta ja vetovoimaisuutta.

— Zsarin arvioidaan tuovan suoraan yli 400 uutta työpaikkaa. Investoinnin uskotaan houkuttelevan alueelle muutakin yritystoimintaa, jolloin sen välilliset vaikutukset ulottuvat outlet-kylää laajemmalle, Saloheimo toteaa.

Vuositavoite 2 miljoonaa asiakasta

Vainionmäki sanoo Zsarin pääasiakasryhmän muodostuvan suomalaisista, vaikka venäläiset ovat merkittävä kohderyhmä.

— Zsarin sijainti Vaalimaalla on erinomainen venäläisiä matkailijoita ajatellen. Pääkohderyhmä on kuitenkin suomalaiset. On selvää, että mekin haluamme laadukkaita, kansainvälisiä brändejä. Vastikään avattu E18-moottoritie Helsingistä tuo Zsarin 80 minuutin ajomatkan päähän pääkaupunkiseudulta. Riittävä etäisyys kaupunkikeskustoista on tärkeää kansainvälisille merkeille, sillä alennushintaan tuotteensa myyvien outlet-kylien ei haluta syövän keskustojen täysihintaisten tuotteiden myyntiä. Tavoitteemme on ensimmäisten toimintavuosien aikana houkutella parisen miljoonaa vuosittaista vierasta Zsariin, hän toteaa.

Zsarin valikoimiin kuuluu pääasiassa kansainvälisiä premium-tason muoti-, koru- ja kodintarvikebrändejä, kuten Armani, Braccialini, Flavio Castellani, Guess, Hugo Boss, Le Creuset ja Maya Maya.

Juttua muokattu klo 16.17. Korjattu Vainiomäen etunimi Samiksi.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet