Satamatyönjohtajien tukilakko näkyy myös Kotkan satamissa – Toimitusjohtaja Kimmo Naski: "Kaikki lakot hankaloittavat sataman toimintaa"

Kotkan Satamatyönjohtajat Pron edustaja Heikki Helynen toivoo, että paperiteollisuuden toimihenkilöiden neuvotteluissa syntyy tänään sovinto. Naskin mielestä neuvottelupöydistä ei noustaisi pois ollenkaan ennen kuin sovinto on tehty.

Kimmo Seppälä

Ammattiliitto Pron satamatyönjohtajat tukevat paperiteollisuuden toimihenkilöiden työtaistelua neljän vuorokauden tukilakolla.
Ammattiliitto Pron satamatyönjohtajat tukevat paperiteollisuuden toimihenkilöiden työtaistelua neljän vuorokauden tukilakolla.

Ammattiliitto Pron satamatyönjohtajat tukevat paperiteollisuuden toimihenkilöiden työtaistelua neljän vuorokauden tukilakolla, joka kohdistuu myös Stevecon Kotkan toimintoihin. Lakko alkoi kuuden aikaan maanantaiaamuna.

– Haluamme tukea paperiteollisuuden toimihenkilöitä, koska heidän neuvottelunsa ovat olleet jumissa ja ne alkoivat jo aikoja sitten. Ongelmana ovat kiky-tunnit ja se, että työnantaja vaatii niiden poistamisesta liian suurta määrää kompensaatiotunteja, toteaa Kotkan Satamatyönjohtajat Pron edustaja Heikki Helynen Stevecolta Kotkasta.

Steveco on lakon alkamisen jälkeen toiminut rajoitetusti Hietasen ja Mussalon terminaaleissaan.

– Työnjohtajat eivät ole työssään ja luonnollisesti se aiheuttaa häiriötä satamatyöhön.

Helynen toivoo, että tänään neuvotteluissa päästään kaikkia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun.

– Sovintoesitys on sisällä. Siihen on annettava vastaus viiteen mennessä iltapäivällä.

Lakko on sana jota kavahtaa

Haminan – Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski on jo kyllästynyt erilaisiin satamatyöhön vaikuttaviin lakkoihin.

– Lakko on jo sanana sellainen, että sitä kavahtaa. Kaikki lakot hankaloittavat sataman toimintaa ja nyt on tuntunut siltä, että jos työntekijät eivät ole oman alansa lakossa, he ovat tukilakossa.

Satamatyönjohtajien lakko on Naskinkin mukaan vaikuttanut sataman toimintaan.

– Meillä on töissä paljon ahtaajia ja sen myötä myös paljon työnjohtajia ja työnjohtajien lakko vaikuttaa eri tavalla eri satamaoperaattoreihin.

Naski toteaa, että Haminan – Kotkan satama on Suomen suurin metsäteollisuussatama ja senkin vuoksi esimerkiksi mekaanisen metsäteollisuuden lakko on tuntunut sen toiminnassa.

– Paperia on nyt onneksi alkanut tulla taas meille, mutta mekaanisen metsäteollisuuden lakon neuvottelut ovat kuulemma taas päättyneet. Toivoisin, ettei neuvottelupöydistä noustaisi pois ollenkaan ennen kuin sovinto on tehty.