Kommentti: Keskustelussa itäisistä ratalinjauksista etelän ja pohjoisen jakolinja elää ja voi hyvin

Kommentti: Keskustelussa itäisistä ratalinjauksista etelän ja pohjoisen jakolinja elää ja voi hyvin

Itärata vai itäinen rantarata -keskustelu on varmasti yksi kevään kestoaiheista koko Kymenlaaksossa. Paitsi Kymen ja Kouvolan Sanomien kommentointiosioissa myös sosiaalisessa mediassa keskustelu on kiivasta. Liityin viime viikolla Facebookissa Pro Rantarata -kannattajaryhmään. Ja saman tien myös Itärata – puoli Suomea liikkeellä -ryhmään, molemmissa käytyä keskustelua seuratakseni.

Itärata-ryhmässä on kuvailtu eteläisen Kymenlaakson suhtautumista itärataan vihamieliseksi. Etelässä itärata halutaan torpata, ettei se tappaisi "pitkää poliittista unelmaa umpiperästä, joka loppuu Kotkaan".

Rantaradan kannattajien ryhmässä jaossa on itärataryhmässä esillä ollut tulevaisuuden matka-aikataulukko, jossa itärataa pitkin pääsee kolmessa tunnissa Kuopiosta Helsinkiin. Ohessa kerrotaan olevan "jopa ryhmäläisten omia epäilyjä väitteiden todenmukaisuudesta".

Rantarataryhmän profiili muutettiin hiljattain yksityiseksi, kuten itärataryhmänkin. Kummallakin puolella halutaan kuulemma vaikeuttaa omien ajatusten ja vinkkien kantautumista toisten korviin. Mahtavaa, miten voimakas on usko keskustelun voimaan! Mahdollisuuteen saavuttaa haluttu päämäärä lobbauksella ryhmissä sitten suhtaudutaankin kriittisemmin.

Etelän ja pohjoisen jako on Kymenlaaksossa äärimmäisen helppo kiihdyttää aivan uskomattoman tuntuisille tasoille. Tämän keskustelun rinnalla Kymsotessa käydyt väännöt ovat kuin kepeää, pinkkiä hattaraa.