Höyryjuna Ukko-Pekka kulkee Kotkan ja Haminan välillä ensi sunnuntaina

Ukko-Pekka on Suomen raiteilla näyttävä ilmestys.
Ukko-Pekka on Suomen raiteilla näyttävä ilmestys.

Vanhan ajan junatunnelmasta pääsee nauttimaan ensi sunnuntaina kun höyryjuna Ukko-Pekka tulee Kotkaan. Juna lähtee sunnuntaina 17. joulukuuta Kouvolasta Kotkaa kohti kello 11.05. Kotkan satamasta juna lähtee Haminaan kello 13 ja Haminasta takaisin Kotkaan kello 14.25. Päivän päätteeksi juna palaa Kouvolaan.

Liikennöintipäällikkö Marko Hakanpää kertoo, että Ukko-Pekan operoinnista vastaava talkooporukka on ollut talvena tiukilla.

— Yhtä ja toista pientä remonttia on ollut. Täytyy sanoa, että tämä on huono bisnes. Rahaa menee, mutta mistään sitä ei tule, Hakanpää kertoo.

Talkooporukkaan kuuluu kymmenkunta ihmistä. Hakanpää toivottaakin porukkaan tervetulleeksi kaikki, joita vanhan kaluston kunnossapito kiinnostaa. Paikka on auki myös lämmitysharjoittelijalle, mies naurahtaa.

— Hiilen lappamiseen ei tarvita voimaa, se on tarkka tekniikkalaji. Jos hiiliä lappaa liikaa, piippu menee tukkeeseen, Hakanpää selittää.

Ukko-Pekka pysyy liikkeellä matkalipputuloilla ja niiden vuoksi. Tänä vuonna kilometrejä on tullut yli 10 000, mikä on muutamaan vuoteen ennätys.

Matkaliput ostetaan junasta käteisellä. Tarkemmat aikataulut ja hinnat voit katsoa täältä.

Fakta: Ukko-Pekka

Ukko-Pekka oli Suomen rautateiden suurin ja voimakkain henkilöliikenteen höyryveturi.
Tämän tyypin höyryvetureita rakennettiin kaikkiaan 22 kappaletta Lokomon ja Tampellan konepajoilla vuosina 1937—1957.
Ukko-Pekat olivat laajasti käytössä vuoteen 1963 saakka, jolloin dieselveturit alkoivat syrjäyttää höyryjunia.
Nykyisin käyttökunnossa on kaksi Ukko-Pekkaa valmistetuista 22 veturista.

Lähde: Höyryveturimatkat 1009 Oy

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet