Valtuustoaloite: Kotkan katuvaloihin liiketunnistimet sekä kaupungintalon ulkoseiniin ja katolle aurinkopaneelit

Vastauksessa kerrotaan Kotkan ottaneen jo monia askelia energiatehokkuuden suuntaan.

Raimo Eerola

Miltä Kotkan kaupungintalo näyttäisi aurinkopaneeleilla vuorattuna?
Miltä Kotkan kaupungintalo näyttäisi aurinkopaneeleilla vuorattuna?

Jos kokoomuksen ja RKP:n kaupunginvaltuutetut saisivat päättää, Kotkan katuvalot toimisivat liiketunnistimella ja kaupungintalon julkisivuun ja katolle rakennettaisiin aurinkopaneelit.

— Hullultakin kuulostava idea, mutta meidän mielestä rumaksi haukuttu kaupungintalo saisi uuden imagon, jos julkisivu ja katto varustettaisiin aurinkopaneeleilla. Fiksusti suunniteltuna ne kehittäisivät talon arkkitehtuuria ja loisivat kuvaa järkivihreästä kaupungista, kirjoittaa kokoomuksen—RKP:n valtuustoryhmä aloitteessaan.

Kaupungintalon peruskorjaus nousee esiin lähivuosina.

Tammikuussa päivätyssä aloitteessa toivotaan myös, että Kotkan kaupunki vaihtaisi omat autonsa biokaasuautoihin ja sähköä käyttäviin autoihin. Kaupungin henkilöstö voisi liikkua paikasta toiseen myös pyörillä ja mahdollisesti jopa Segway-tyyppisillä menopeleillä.

Katuvalaistukseen ryhmä esittää led-lamppuja ja liiketunnistimia.

— Näihin talkoisiin pitää kutsua myös yritykset ja asuinkiinteistöt, lukee aloitteessa.

Sähköautoja kokeillaan jo

Kotkan kaupunginhallitus käsittelee aloitetta ensi viikon maanantain kokouksessaan.

Teknisen johtajan Hannele Tolosen valmistelemassa vastauksessa kerrotaan, että Kotka on liittynyt työ- ja elinkeinoministeriön energiatehokkuussopimukseen jo vuonna 2010. Kotka on mukana myös sopimuskaudella 2017—2025, ja energiankäytön tehokkuussuunnitelma on jo työlistalla.

Vastauksessa kerrotaan myös, että kaupunki on jo käynnistämässä sähköautokokeilua. Biokaasuautojen käyttöönottoa on rajoittanut tankkausasemien vähyys ja hybridihenkilöautojen jäännösarvo leasingkauden päättyessä.

Koivulassa liiketunnistinkokeilu

Vastauksesta käy ilmi myös se, että kaupungin ulkovalaistusta on uusittu led-valoiksi jo vuosia. Katuvalojen liiketunnistimia on kokeiltu Koivulassa. Muualla liiketunnistimia ei toistaiseksi ole kustannussyistä käytetty. Liiketunnistin nostaa yhden valopisteen hintaa noin 135 euroa.

Tolonen kertoo vastauksessaan, että myös Kotkan kuntoratojen valaistus vaatisi peruskorjausta. Kun työhön ryhdytään, on syytä selvittää, voidaanko valoissa käyttää liiketunnistimia.

Entä se kaupungintalo?

Kaupungintalon vuoraamista aurinkopaneeleilla ei vastauksessa oikopäätä tyrmätä — jos ei kannatetakaan.

— Kaupungintalon peruskorjaus nousee esiin lähivuosina. Peruskorjauksen yhteydessä selvitetään vaihtoehtoisten energiamuotojen mahdollisuudet ja kaikki mahdolliset energiansäästötoimenpiteet ottaen kuitenkin huomioon rakennuksen arkkitehtuuri, suojeluarvot ja kaupunkikuva, kirjoittaa Tolonen.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.