Vesipuhvelikin voi kävellä Haminan torilla — digi-ideoita etsitään matkailun kehittämiseen

Haminan Lippumaailman avajaisia vietettiin toukokuun lopulla Lipputornilla.
Haminan Lippumaailman avajaisia vietettiin toukokuun lopulla Lipputornilla.

Haminan Lippumaailman digitaaliseen sisältöön haetaan ideoita viikonloppuna Haminassa ja Kotkassa järjestettävässä Hamina AR Hackathon -tapahtumassa. Kolmepäiväiseen tapahtumaan osallistuu yli 30 opiskelijaa XAMK:sta, muista Suomen korkeakouluista ja myös ulkomailta. Lisäksi mukana on lukuisia asiantuntijoita mentoroiden ideointitiimejä.

Yhdessä

ideointia

Hackathon tarkoittaa lyhytkestoista ja intensiivistä tapahtumaa, jossa kokoontuu joukko ihmisiä ideoimaan ja toteuttamaan erilaisia ratkaisuja annettuihin haasteisiin. Haminan AR Hackathonissa keskitytään XAMK:n tutkimuspäällikkö Jussi Kasurisen mukaan Haminan Lippumaailmaan.

— Tapahtumassa suunnitellaan ensisijaisesti normaalien matkailijoiden mobiililaitteilla toimivia täydennetyn todellisuuden ratkaisuja kulttuuri- ja elämysmatkailun tarpeita silmällä pitäen. Tällaisia ovat esimerkiksi eri maiden kansoja ja kulttuureja esittelevät virtuaaliset näyttelyt, täydennetyn todellisuuden pelit tai vaikkapa kännykän avulla toimivat interaktiiviset vierailuoppaat, Kasurinen toteaa.

Viikinkejä

Rampsinkariin

Kasurisen mukaan digitaalisuuden hyödyntäminen avaa laajoja mahdollisuuksia elämyksien tuottamiseen.

— Käyttämällä virtuaalisia työkaluja sekä täydennettyä todellisuutta on täysin mahdollista tuoda vaikkapa vesipuhveli kävelemään Haminan torille, tai ryhmä viikinkejä paistattelemaan päivää Rampsinkarin puistoon.

Ideat käyttöön

kesällä

Kasurisen mukaan tapahtuman parhaat ideat pyritään jalostamaan valmiiksi talven aikana ja ottamaan Haminassa käyttöön ennen ensi kesän matkailukauden alkua.

Hackathonin järjestävät Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun XAMK:n Digiverstas hanke yhteistyössä Cursorin, Haminan
Kaupungin ja hackathon tuottaja Ultrahackin kanssa.

Luetuimmat