Sapokkaan sekä Hovinsaarelle lisää paikkoja isoille veneille

Tarjontaa pitää olla, sillä kysyntä kasvaa.

Kimmo Seppälä

Vanhaa R-laituria lähdettiin viemään pois, kun sen tilalle rakennettu uusi laituri oli saatu paikalleen perjantaina.
Vanhaa R-laituria lähdettiin viemään pois, kun sen tilalle rakennettu uusi laituri oli saatu paikalleen perjantaina.

Suurten veneiden suosion kasvu näkyy uusissa laitureissa Kotkan Sapokassa sekä Hovinsaarella. Kaupungin hoidossa oleviin sekä Kotkan Moottoriveneseuran laitureihin tulee lisää leveitä paikkoja.

Sapokassa uusitaan parhaillaan R-laituria. Se korvaa entisen, jonka iäksi venepaikkaisännöitsijä Risto Inkeroinen arvioi noin 40 vuotta. R-laituri ankkuroidaan ja aisat rakennetaan talvella jään päällä. Niihin tulee entiseen verrattuna metri lisää pituutta.

— Aiemmassa oli useita kapeita paikkoja tyhjillään. Leveiden paikkojen kysyntä on koko ajan kasvussa ja siksi niitä tehdään lisää. Aisapaikkoja suuremmille veneille tulee R-laiturin lisäksi Sapokan O-laituriin, johon tehty uusi 14 metrin pituinen jatke. Lisäksi P-laiturin päähän päätettiin perjantaina siirtää 20 metrin osa, jota alunperin oltiin laittamassa R-laituriin.

Kuusisen penkalla on kaupungilla ollut aiemmin 50-metrinen laituri. Se on korvattu 90-metrisellä, jossa on useita kylkipaikkoja isoille veneille.

— Kaikkiaan saamme lähes 20 uutta paikkaa suurille veneille. Pystymme näin keväällä vastaamaan nousevaan kysyntään, sanoo Inkeroinen.

Pitkät aisat ovat nykyaikaa

Kotkan Moottoriveneseura on hankkinut Hovinsaarelle uuden B-laiturin. Sen päähän tulee yhteensä kuusi aisapaikkaa, joihin voidaan sijoittaa suurikokoiset veneet. Puheenjohtaja Ari Tirkkosen mukaan vankkatekoinen 60-metrinen laituri vastaa muutenkin nykyajan vaatimuksia. Aisat ovat pitkät ja tukevat. Lisäksi putkitukset tehdään valmiiksi sähkön ja veden vetämistä varten.

Tirkkosen mukaan B-laituri on tämän syksyn merkittävin hankinta ja arvoltaan noin 80 000 euroa. Lopullisesti laituri on paikallaan ensi veneilykauden alkaessa.

Lähes 50 vuotta sitten rakennettu vanha B-laituri on katkaistu kahteen osaan. Toinen niistä lähtee talvella tehtävän aisojen purkamisen jälkeen seuran kesäpaikkaan ja toinen Kymen Navigaattorien kesäpaikkaan. Kun aisojen paino poistuu, kelluvat vanhat laiturinpätkät Tirkkosen mukaan vielä parikymmentä vuotta.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet