Finnpulpin sellusatsaus Haminan—Kotkan satamaan ylitti toimitusjohtajan villeimmätkin unelmat — Kasvun taittumista ei ole näköpiirissä, Kimmo Naski toteaa

Haminan—Kotkan satamassa ei ole näkyvissä samaa kasvun taittumista kuin Helsingin satamassa. Reilun miljoonan sellutonnin liikenne vahvistaa hyviä tulevaisuudennäkymiä.

Raimo Eerola

Finnpulp Oy:n toimitusjohtaja Martti Fredrikson ja Haminan—Kotkan Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski ovat tyytyväisiä yhtiöiden tekemästä sopimuksesta. Finnpulpin sellu lisää liikennettä satamassa 1,2 miljoonan tonnin verran vuosittain.
Finnpulp Oy:n toimitusjohtaja Martti Fredrikson ja Haminan—Kotkan Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski ovat tyytyväisiä yhtiöiden tekemästä sopimuksesta. Finnpulpin sellu lisää liikennettä satamassa 1,2 miljoonan tonnin verran vuosittain.

Haminan—Kotkan satamassa vuodesta 2018 on tulossa ennätyksellinen kokonaisliikenteen määrässä. Sama tilanne on Helsingin satamassa.

Helsingin sataman toimitusjohtajan Ville Haapasaaren mukaan ulkomaankaupan kasvun hidastuminen näkyy sataman tilastoissa. Helsingin sataman kautta kulkee pääasiassa yksikköliikennettä eli konteissa, kuorma-autoissa ja perävaunuissa kuljetettavaa tavaraa.

Syyskuun luvuissa kasvua on kaikessa rahdissa, mutta vähemmän kuin alkuvuonna. Ensi vuonna kasvun taittumisen ennustetaan näkyvän vielä selvemmin. Haapasaari kertoo näkemyksensä sataman tiedotteessa.

Haminan—Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski on huolestunut siitä, että Helsingissä nähdään kasvun taittumista.

— Meillä ei ole vielä tällaista havaintoa kokonaisliikenteen määrässä, Naski sanoo.

Yleensä kasvun hiipuminen näkyy Suomen satamista ensimmäisenä Haminan—Kotkan satamassa, koska satama on suurin vientisatama. Satamassa liikkeet voivat olla nopeita.

— Tämän päivän tilanne on eri asia kuin tilanne kuukauden kuluttua, Naski toteaa.

Naskia huolestuttaa työmarkkinoilla meneillään oleva tilanne. Ylityökielto vaikuttaa satamassa ja jos työtaistelutoimet lisääntyvät, alkaa satamassa näkyä yhä enemmän liikenteen vähenemistä ja muita kerrannaisvaikutuksia.

Kokonaisliikenne tammi—syyskuussa Haminan—Kotkan satamassa oli 12,1 miljoonaa tonnia. Kasvua oli lähes 14 prosenttia edellisen vuoden samaan aikaan verrattuna. Helsingin satamassa vastaavana aikana kokonaisliikennettä oli 11,2 miljoonaa tonnia ja kasvua noin 9 prosenttia.

Haminan—Kotkan satamalle yli miljoonan tonnin uusi sopimus

Kuopioon rakenteilla olevan Finnpulp Oy:n sellutehtaan yli miljoonan tonnin tuotanto kulkee tulevaisuudessa Haminan—Kotkan sataman kautta. Aiesopimus tehtiin keskiviikkona.

Finnpulpin toiminnot tulevat sijoittumaan Mussalon sataman uudelle D-alueelle, johon jo viime maaliskuussa Haminan—Kotkan Satama Oy, Steveco ja UPM sopivat huomattavan sellukeskuksen rakentamisesta.

— Satamayhtiössä on ollut vahva usko D-alueeseen, mutta villeimmissä unelmissakaan emme uskoneet, että D-alue olisi täynnä jo nyt, Naski iloitsee.

D-alueen koko 20 hehtaaria.Satama-altaan syvyys 15,3 metriä.Uutta laituria 220 metriä.UPM:n sellukuljetukset Kymin ja Kaukaan tehtailta vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia.Finnpulpin sellukuljetukset Kuopion tehtaalta vuosittain 1,2 miljoonaa tonnia.
D-alueen koko 20 hehtaaria.Satama-altaan syvyys 15,3 metriä.Uutta laituria 220 metriä.UPM:n sellukuljetukset Kymin ja Kaukaan tehtailta vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia.Finnpulpin sellukuljetukset Kuopion tehtaalta vuosittain 1,2 miljoonaa tonnia.

Uusia alueita ei vielä tähyillä

Parhaillaan D-alueella rakennetaan aallonmurtajaa, ruopataan satama-allasta ja tehdään laiturielementtejä, joita päästään asentamaan keväällä. Rautateiden osalta on aloitettu runkoraiteen rakentaminen.

Uusia laajennusalueita Haminan—Kotkan satamassa ei suunnitella. Mussalossa suuri alue on täynnä Nordstreamin kaasuputkia ja Haminassa tilaa vievät Kazakstaniin öljykentille kuljetettavat suuret moduulit. Molemmista vapautuu tilaa ennen Finnpulpin tehtaan valmistumista ja kuljetusten alkamista.