Itärata ja Kotkankin ajama Itäinen rantarata jäävät kahden muun suuren ratahankkeen jalkoihin — Ministeri Sanna Marin lupailee päätöksiä Itäradasta ensi kevääksi

Turun tunnin juna ja Suomi-rata Helsingistä Tampereelle lähtee ensimmäisenä liikkeelle. Itä-Suomen ratahankkeet, joukossaan itärannikon kuntien toivoma Itäinen rantarata saa odottaa.

AOP/Compic/Kimmo Brandt

Sanna Marin (sd.) sanoo, että Itärataan palataan keväällä 2020.
Sanna Marin (sd.) sanoo, että Itärataan palataan keväällä 2020.

Itä-Suomen maakuntien ajama Itärata ei etene toivotussa tahdissa.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kertoi tiistaina tiedotustilaisuudessa, että hallitus ajaa ensi vaiheessa Helsingistä Turkuun kulkevaa niin sanottua Turun tunnin junaa ja Suomi-radaksi kutsuttua Helsingin lentokentältä Tampereelle suuntaavaa rataa.

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksen mukaisesti liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää neuvottelut Turun tunnin juna -hankeyhtiön sekä Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseksi.

Neuvotteluja käydään raideliikenneinvestoinneista hyötyvien kuntien ja muiden julkisomisteisten yhteisöjen kanssa. Valtiovarainministeriö osallistuu neuvotteluryhmiin.

Molempiin rataosuuksiin liittyy myös muita mittavia osuuksia. Näin olleen Itäradan rakentamisesta ja rahoituksesta ei lähiaikoina ole odotettavissa päätöksiä.

Itärata ei ollut valmis päätettäväksi

Valtio lähtee mukaan Suomi-radan ja Turun tunnin radan hankeyhtiöihin yhteensä yli 130 miljoonalla eurolla. Varsinaiset ratainvestoinnit maksavat useita miljardeja euroja.

Myös Itäradan alueen kaupungit kuin myös Itäisen rantaradan alueen kunnat ja kaupungit ovat jo käyneet keskusteluja hankeyhtiön perustamisesta.

Sanna Marinin mukaan Itärata ei ollut vielä valmis päätettäväksi.

— Itäradan osalta aikataulu on erilainen, sillä emme vielä tiedä, mitä linjausta Itäradan kohdalla toteutetaan. Sitä selvitetään parhaillaan.

Marin sanoo, että keväällä 2020 on mahdollista tehdä päätöksiä.

— Tulen ministerikaudellani edistämään Itärataa. Se on hallitusohjelmassa ja sitä ei ole unohdettu, Marin sanoi tiedotustilaisuudessa.

Esa Sirviö: Syntyisi uusi työssäkäyntialue

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö pitää itäisten ratayhteyksien tasapuolista selvittämistä valtion toimesta tärkeänä.


— Olemme aktiivisesti vieneet viestiä eteenpäin, että Itäinen rantarata luo täysin uuden työssäkäyntialueen. Itäinen rantarata nivoutuu kansallisen rataverkon kehittämiseen ja jatkaa Turun tunnin junan tapaan saumatonta yhteyttä aina Tukholmasta Pietariin, toteaa Sirviö tiedotteessaan.


Hän sanoo uskovansa, että vaihtoehtojen kokonaistarkastelussa Itäinen rantarata Kotkan kautta osoittautuu parhaaksi linjaukseksi matkustajamäärien ja elinkeinoelämän vaikutusten kannalta.

Näkemyseroja ja syyttelyä

Itäisessä Suomessa ratalinjauksissa on myös maakuntajohtajilla kaksi erilaista näkemystä.


Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen pettyi talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksiin. Syyttävä sormi osoitti Kymenlaaksoon.


— Itä-Suomi jäi nyt lähtötelineisiin, kun muut hankkeet ovat jo radalla ja etenevät. Kyllä Kymenlaakson vaikea asetelma Kotkan ja Kouvolan välillä vaikutti. Se antoi liikenne- ja viestintäministeriölle syyn pudottaa Itärata tässä vaiheessa pois.
Viialaisen mukaan jo aiemmat selvitykset puoltavat Itärataa rannikkokuntien, mukanaan Hamina, Kotka ja Loviisa, haluaman Itäisen rantaradan sijaan.


Kymenlaakson maakuntajohtaja Jaakko Mikkola on maltillisempi ja katsoo, että niin Itärata kuin Itäinen rantarata tuottaisivat hyvää koko itäiselle Suomelle.


— Itäisen rantaradan linjaus on historialtaan vanhempi. Sen minkä nyt tästä asiasta kuulen, olen lähinnä pettynyt siihen, ettei liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin selkeämmin esittänyt näkemystään Itä-Suomen ratahankkeisiin vaan kärjessä ovat vain Länsi-Suomen radat.

— Tämä ei ole tasavertaista käsittelyä, Mikkola tulkitsee.

Juttuun on lisätty kello 13:32 viimeinen kappale maakuntajohtajien kommentein. Juttuun on lisätty 14:34 Kotkan kaupunginjohtajan kommentti.

 

Kommentoidut