Pyhtääläiset haluavat lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa — Tammikuussa kunnan Facebook-sivulta katsottiin eniten talvisia valokuvia

Pyhtään kunta selvitti kuntalaisten mielipidettä someviestinnästään nettikyselyllä helmikuun ensimmäisellä viikolla.

Kimmo Seppälä

— Pyhtääläiset ovat ylpeitä Pyhtäästä ja pyhtääläisyydestä, toteaa kunnanjohtaja Jouni Eho.
— Pyhtääläiset ovat ylpeitä Pyhtäästä ja pyhtääläisyydestä, toteaa kunnanjohtaja Jouni Eho.

Pyhtään kunnassa halutaan kehittää vuorovaikutusta kuntalaisten ja kunnan välillä ja sen vuoksi tänä vuonna on päätetty panostaa someviestintään.

Kuntalaisten mielipidettä someviestinnästä selvitettiin kyselyllä ja sen lisäksi tietoa kerätään vuoden alusta käyttöönotetulla tekoälyavusteisella Underhood-seurantapalvelulla. Myös asiakaspalautteet on otettu tarkemmin tarkasteluun.

Facebook seuratuin somekanava

Pyhtään kunta selvitti kuntalaisten mielipidettä someviestinnästään nettikyselyllä helmikuun ensimmäisellä viikolla. Kyselyllä haluttiin selvittää muun muassa sitä, kuinka tarpeellisena, mielenkiintoisena ja vuorovaikutteisena kanavana somea pidetään kunnan viestinnässä.

Kunnan kanavista Facebook on ylivoimaisesti seuratuin kanava ja kuntalaiset seuraavat sitä aktiivisesti, he kokevat sen tarpeelliseksi, hyvin ajankohtaiseksi ja asialliseksi. Vastaajien pääasialliset kanavat ovat Facebook, YouTube, LinkedIn ja Twitter. Kunnan kanavista Facebookin jälkeen seurataan eniten YouTubea ja Twitteriä.

Aiheista pyhtääläiset kokevat tärkeäksi luonnon, lisäksi he kaipaavat enemmän vuorovaikutusta ja kunnan vaikuttajia somettamaan. Myös vloggaajia, bloggaajia ja tubettajia kaivataan mukaan tuottamaan Pyhtää-viestiä kanaviin.

—  Kesäksi tulemmekin palkkaamaan kaksi nuorta somettajaa. Näiden paikkojen haku käynnistyy ensi viikolla, toteaa kunnanjohtaja Jouni Eho.

Pyhtään hyvä näkyvyys parani

Alkuvuodesta käyttöönotettu Underhood-seuranta kertoo myös somen voimasta. Ensimmäinen seurantaraportti kertoo, että Pyhtään hyvä näkyvyys vertailussa parani huomattavasti, kun viestintää siellä lisättiin. Kunnan Facebook-sivuilla on nyt 1691 seuraajaa, joista tammikuussa liittyneitä oli 21, kun taas Twitterissä on seuraajia 223.

Suosituimmat Facebook-päivitykset tammikuussa olivat kuvakooste tammikuisesta kirkonkylän seudusta, Yli-Sokojan kylän minikirkko Pyhtään mallin mukaan ja vuoden positiivisimman pyhtääläisen valinta. Twitterissä suosituimmat päivitykset olivat 100-vuotisonnittelut Elsa Saavalaiselle, Motellinrannan Talvirieha ja tammikuun tonttikampanjan mainos.

— Pyhtääläiset ovat ylpeitä Pyhtäästä ja pyhtääläisyydestä, toteaa Eho.

Kilpailijavertailussa verrokkilistalla Pyhtää nousi sijalle 3. Verrokkilistalle on kerätty vastaavan kokoisia kuntia, pyhtääläisiä yrityksiä ja paikallismedioita yhteensä 17, joihin sijoitusta verrataan.

Palautteen antajat palkitaan

Kirjallisia asiakaspalautteita saapui kunnan infoon tammikuussa yhteensä kymmenen kappaletta. Palautteet ovat tulleet verkkosivuilla olevan palautekanavan ja Messenger-palvelun kautta. Kaikki palautteet on käsitelty ja niihin palautteisiin on vastattu, joissa oli lähettäjän yhteystiedot mukana. Tammikuun palautteissa puhututti eniten lumenauraus.

— Palaute on meille tärkeää ja se on yksi vuorovaikutuksen muoto. Sen vuoksi tulemme palkitsemaan pienellä kiitoksella kaikki ne, jotka jättävät yhteystietonsa palautteen mukana, toteaa Eho.

Pyhtään kunnan Facebook-sivu.