Maailman suurin kuljetusurakka alkoi Haminassa — valtavat moduulit lastataan hitaasti jokilaivoihin

Haminan—Kotkan satamassa lastattiin maanantaina öljykentille lähtevä yli 1 000 tonnin painoinen moduuli. Vaikka massa ja mitat ovat suuria, siirto jokilaivaan on millimetrin tarkkaa työtä.

Raimo Eerola

Haminan satamassa tehtiin maanantaina millimetrin tarkkaa työtä. Jokilaivan perästä päin katsottuna lavetin vieressä oli tilaa vasemmalla puolella vain 20 senttimetriä, oikealla puolella 1,4 metriä.
Haminan satamassa tehtiin maanantaina millimetrin tarkkaa työtä. Jokilaivan perästä päin katsottuna lavetin vieressä oli tilaa vasemmalla puolella vain 20 senttimetriä, oikealla puolella 1,4 metriä.

Haminassa on meneillään tällä hetkellä maailman suurin kuljetusoperaatio. Haminan—Kotkan satamaan tuodaan Kazakstaniin öljykentille lähteviä moduuleita, jotka lastataan Haminassa jokilaivoihin.

Ensimmäinen moduuli lähti matkaan lauantaina ja toinen on lähdössä tämän viikon aikana. Satamaan moduuleja varten rakennetulla vahvistetulla asvalttikentällä oli maanantaiaamuna yli 1 000 tonnin painoinen moduuli odottamassa siirtoa jokilaivaan.

Parinsadan metrin pituista matkaa oli valmisteltu huolellisesti ja kello 12 moduulin alla oleva monipyöräinen lavetti liikahti eteenpäin. Tasaisen osuuden jälkeen lavetti joutui punnertamaan vähän matkaa ylämäkeen, jotta se pääsi pienen sillan yli ja jokilaivaan.

Hieman ennen kello 14:ää moduuli oli laivassa.

Raimo Eerola

Haminan—Kotkan sataman liikennejohtaja Markku Koskinen kävi mielenkiinnosta katsomassa moduulin siirtoa maanantaina.
Haminan—Kotkan sataman liikennejohtaja Markku Koskinen kävi mielenkiinnosta katsomassa moduulin siirtoa maanantaina.

— Aluksi kuljetetaan pienempiä moduuleita. Tällä moduulilla on pituutta noin 60 metriä ja korkeutta noin 12 metriä, kertoo sataman liikennejohtaja Markku Koskinen.

Moduulien leveys on aina noin 16 metriä.

— Käsittely on hidasta ja harrasta ja työturvallisuus on tekijöillä ihan huipussaan, Koskinen toteaa.

50 miljardin euron projekti

Kuljetusprojekti on maailman suurin paitsi mittasuhteiltaan, myös arvoltaan. Kaikkien moduuleiden kuljetus Etelä-Koreasta Haminan kautta Kazakstaniin kestää yhteensä noin kolme vuotta.

Arvoltaan projekti on noin 50 miljoonaa euroa. Pelkästään Haminan—Kotkan sataman osuus on kymmeniä miljoonia euroja.

Moduulien käsittely on hidasta ja harrasta. — Markku Koskinen

Seuraavat moduulit ovat jo matkalla ja niitä odotetaan Haminaan kuukauden sisällä. Koskinen arvelee kuljetusten Haminasta eteenpäin kohtaavan syksyn tullessa hankalia hetkiä. Pelkästään näitä moduuleja varten tehtyjen jokilaivojen syväys on matala eivätkä ne voi liikkua kovin tuulisella säällä. Silloin kuljetusajat voivat pidentyä laivojen joutuessa odottamaan suotuisia kelejä.

Jokilaivoissa on matala syväys ja jotta alus pysyisi vakaana, moduuli hitsataan kiinni laivaan. Lastin purku tehdään hitsaamalla moduuli irti. Enimmillään Haminan satamassa tulee työskentelemään 150 hitsaajaa.

Raimo Eerola

Jokilaivassa moduuli lasketaan alaspäin ja lavetti ajetaan pois alta. Moduuli hitsataan kiinni jokialukseen ja samalla se jäykistää laivan rakennetta.
Jokilaivassa moduuli lasketaan alaspäin ja lavetti ajetaan pois alta. Moduuli hitsataan kiinni jokialukseen ja samalla se jäykistää laivan rakennetta.

Moduuleja käytetään öljykentillä työskentelyn tehostamiseen. Haminan—Kotkan satamalle ei kerrota hankkeen yksityiskohtia, mutta sataman tarvitsema tieto saadaan Koskisen mukaan tehokkaasti.

Moduulien matka jokilaivassa on 5 000 kilometriä. Matka Venäjän ja Kazakstanin jokia ja kanavia pitkin kestää noin kuukauden.

Marraskuusta toukokuuhun jokireitti on suljettu. Sinä aikana saapuvat moduulit varastoidaan Haminan satamaan odottamaan kevättä.