Vaivaako kevätväsymys —  katso vinkit sen torjumiseksi!

All over press

Vaivaako kevätväsymys? Vaikka yhä useammin pilkistelevän auringon luulisi piristävän mieltä, osa ihmisistä kokee väsymystä juuri pimeän talven jälkeen. Omatunto kolkuttaa samalla, kun aurinko paljastaa huoneessa leijailevat pölyhiukkaset. Pitäisi siivota ja ulkoillakin. Ja alkaa hankkiutua jumpassa bikinikuntoon.

Mikä avuksi? Tee elämäntapamuutoksia vaikka yksi askel kerrallaan.

1 | Reivaa ruokarytmiä. Kunnollinen aamupala, välipalaksi hedelmä, monipuolinen ja vähintään puolet kasviksia sisältävä lounas, välipala ja illallinen sekä kevyt iltapala. Kun ruokarytmi on kunnossa, olo pysyy pitkin päivää vireänä.

2 | Nuku itsellesi sopiva määrä. Unen tarve on yksilöllinen, mutta on terveillä aikuisilla yleensä 7—9 tuntia. Jos herättyäsi olet virkeä, olet nukkunut sopivasti.

3 | Ulkoile. Vaikka sohva kutsuisi töiden jälkeen, yritä lähteä lenkille. Aurinko ja raitis ilma piristävät mieltä. Jos et jaksa töiden jälkeen, kokeile aamulenkkiä. Jos se on tylsää yksin, lähde yhdessä lasten, puolison tai vaikka naapurin kanssa. Soita puolitutulle ja kysy lenkkiseuraksi. Voit saada uuden ystävän.

4 | Tartu toimeen. Miten olisi uusi harrastus tai ystävien tapaaminen? Tee jotain itsellesi mieluista. Piristät itseäsi ja ehkä muitakin.

5 | Vähennä nautintoaineita. Elämäntapamuutos voi olla paikallaan väsymyksestä eroon pääsemiseksi.


Jos väsymysoireet eivät helpota, syynä voi olla myös sairaus, stressi tai työuupumus, joka on syytä selvittää asiantuntijoiden avulla.

Lähteet: Terveyskirjasto Duodecim, National Sleep Foundation, Soili Soisalo-Eeva Voutilainen: Ruokarytmi 2017

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.