Hallitus suunnittelee kymmenien miljoonien eurojen satsausta Kotkan sataman ratapihan sekä Kotkan ja Kouvolan radan korjaamiseen

Vielä kesken olevissa neuvotteluissa on keskusteltu satojen miljoonien eurojen ratahankkeista.

Kimmo Seppälä

Seuraava hallitus suunnittelee Kotkan ja Kouvolan välisen radan ja Kotkan sataman ratapihan korjaaminen yhteensä yli 40 miljoonalla eurolla.
Seuraava hallitus suunnittelee Kotkan ja Kouvolan välisen radan ja Kotkan sataman ratapihan korjaaminen yhteensä yli 40 miljoonalla eurolla.

Seuraava hallitus suunnittelee Kotkan ja Kouvolan välisen radan ja Kotkan sataman ratapihan korjaaminen yhteensä yli 40 miljoonalla eurolla. Neuvottelut ovat vielä kesken, mutta HS:n tietojen mukaan hallitusohjelmaa neuvottelevat puolueet aikovat laittaa liikkeelle ainakin kolme uutta nopeaa junarataa sekä rakentaa ja korjata väyliä sadoilla miljoonilla euroilla. Niiden lisäksi mahdollisesti tulee vielä jotain muita ratahankkeita.

Alustavasti suunnitteluun on ajateltu varattavan pari sataa miljoonaa euroa. Sen lisäksi väyliä rakennettaisiin ja korjattaisiin ehkä noin 500—700 miljoonalla eurolla. Hankkeet rahoitettaisiin ottamalla lisää lainaa.

Nopeat yhteydet parantavat työllisyyttä

Nopeita yhteyksiä länteen, pohjoiseen ja itään perustellaan muun muassa sillä, että junat kasvattaisivat työssäkäyntialueiden kokoja ja parantaisivat yritysten toimintaedellytyksiä sekä helpottaisivat ihmisten liikkumista. Lisäksi kumipyöräliikenne siirtyisi todennäköisesti osin junille, joten radat olisivat myös ympäristöteko.

— Liikenneinfra on yksi keskeinen pullonkaula talouskasvun kannalta ja jotain ratkaisuja löydetään tähänkin puoleen, hallitusneuvottelujen vetäjä, Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoi tiistaina Säätytalolla. Hän on puhunut pitkään liikenneinvestointien puolesta.

Valtio ei maksaisi kaikkea, vaan kustannukset jakautuisivat valtion, kuntien, EU:n ja joskus myöhemmin mahdollisten muiden omistajien kesken. Vielä ei ole varmaa, toteuttaako hallitus suunnittelut hankeyhtiöiden kautta, Väyläviraston avulla vai miten.

Juttu HS.fi:ssä.

Luetuimmat