Uusi liikennepalvelulaki vapauttaa taksimatkojen hinnoittelun: ”Yrittäjän tulee pitää huolta, että asiakas on aina tietoinen matkan hinnasta”

Uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan heinäkuun alussa. Taksimatkojen hinnoittelu vapautuu, ja asiakkaalle pitää kertoa taksimatkan hinta tai määräytymisperuste jo ennen matkaa.

Jaakko Avikainen

Uusi liikennepalvelulaki vapauttaa taksimatkojen hinnoittelun.

Uudessa laissa taksimatkan hintaan vaikuttavia tekijöitä voivat olla muun muassa kellonaika, taksiyritys, tilaustapa sekä halutut palvelut. Tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista sanoo, että heinäkuusta alkaen taksimatkan enimmäishintoja ei enää säädellä, vaan yritys saa hinnoitella palvelunsa vapaasti.

— Yrittäjän tulee pitää huolta, että asiakas on aina tietoinen taksimatkan hinnasta matkasta sopiessaan. Olemme antaneet määräyksen taksimatkan kokonaishinnasta, eli jos matkan hinta ylittää 100 euroa, kuljettajan pitää sopia hinnasta etukäteen. Tarkoitus on, että kalliimmat matkat eivät tule yllätyksenä asiakkaalle.

Sen lisäksi, että hinta tai sen määräytymisperuste täytyy kertoa etukäteen, laki myös edellyttää hintatietojen selkeää esillepanoa esimerkiksi tarroin tai digitaalisin näytöin, kun taksi otetaan tolpalta tai muulta taksiasemalta.

Taksitolpilla jonottamisen ja autojen valinnan periaatteet muuttuvat myös. Aiemmin vallitseva käytäntö on ollut, että asiakkaan tulee valita ensimmäinen taksi, ellei taksin vaihtamiselle ole perusteltua syytä, kuten esimerkiksi auton koko. Jatkossa asiakas saa valita vapaasti, minkä taksin ottaa, ja valinnassa voi painottaa esimerkiksi hintaa, autoa tai palvelutarjontaa.

Luetuimmat