Neljäs halli nostaa lannoitekuljetukset uudelle miljoonaluvulle Kotkassa

Fertilogin terminaali mahdollistaa jatkossa yli kahden miljoonan tonnin lannoitekuljetukset vuodessa.

Raimo Eerola

Fertilogin uuden hallin avajaisissa nauhaa pääsivät leikkaamaan muun muassa Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö (toinen vasemmalta) ja satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Naski.
Fertilogin uuden hallin avajaisissa nauhaa pääsivät leikkaamaan muun muassa Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö (toinen vasemmalta) ja satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Naski.

Lannoitteita käsittelevä Fertilog Oy laajentaa toimintaa Mussalon satamassa. Yhtiön terminaalialueen neljäs varastohalli avattiin perinteisin nauhanleikkauksin torstaina. Uuteen halliin mahtuu 30–35 000 tonnia lannoitteita.

— Saimme pitkän sopimuksen tavarantoimittajan kanssa. Se mahdollisti tämän investoinnin, Fertilog Oy:n toimitusjohtaja Larisa Lisitsyn sanoi hallin avajaistilaisuudessa.

Yhtiö aloitti toiminnan vuonna 2010 ja on sen jälkeen investoinut Mussalon terminaaliin yhteensä 24 miljoonaa euroa. Lannoitteet kuljetetaan Venäjältä Kotkaan rautateitse. Mussalossa lasti puretaan varastoihin ja varastoista lannoitteet lastataan laivoihin. Kotkasta laivalastit lähtevät ympäri maailmaa elintarviketuotannon turvaksi.

— Aikaisemmin olemme käsitelleet noin miljoona tonnia lannoitteita vuodessa. Tänä vuonna pääsemme noin 1,7 miljoonaan tonniin. Neljäs varastohalli mahdollistaa sen, että voimme kasvattaa volyymia maksimissaan 2,5 miljoonaan tonniin, Lisitsyn jatkoi.

Yhtiö aikoo tehostaa kuljetusketjua hankkimalla kolmannen mobiilinosturin, joka on tulossa käyttöön tammi-helmikuussa. Mobiilinosturin avulla lannoitteet voidaan lastata laivaan suoraan varastosta.

— Meillä on muitakin projekteja, mutta en halua niitä vielä paljastaa.

Tänä vuonna pääsemme noin 1,7 miljoonaan tonniin. — Larisa Lisitsyn

Raimo Eerola

Junanvaunun sisuksista laskettiin ureaa, joka varastoidaan halliin odottamaan laivakuljetusta.
Junanvaunun sisuksista laskettiin ureaa, joka varastoidaan halliin odottamaan laivakuljetusta.

Väylämaksut huolena - maksujen puolitus jatkuu

Oman ilmoituksensa mukaan Fertilog maksoi viime vuonna yli miljoona euroa väylämaksuja eli noin euro per lannoitetonni. Valtio perustelee maksua väylien ylläpidon ja talvimerenkulun aiheuttamilla kustannuksilla. Elinkeinoelämä haluaisi maksusta kokonaan eroon kilpailukykyä haittaamasta.

Väylämaksut puolitettiin vuonna 2015 ja puolitusta jatketaan vuosina 2019-20. Väylämaksuista kertyy tänä vuonna valtion kassaan noin 47 miljoonaa euroa.

— Väylämaksu tekee Suomen reitin kalliimmaksi kuin muissa maissa. Tavarantoimittaja valitsee sen reitin, joka on edullisin, Lisitsyn sanoi viitaten Baltian maiden satamiin, joissa väylämaksua ei ole.

Raimo Eerola

Uudessa hallissa mahtuisi pelaamaan jalkapalloa lähes täysimittaisella kentällä.
Uudessa hallissa mahtuisi pelaamaan jalkapalloa lähes täysimittaisella kentällä.

Kotka—Kouvola-rata "saatava kuntoon"

Fertilogin vuosittain käsittelemä liikenne on noin 10 prosenttia koko Hamina—Kotkan sataman liikennemäärästä. Logistiikkayhtiö on tärkeä kumppani myös VR:lle.

— Todella tärkeä asiakas meille, ja mikä parasta, kasvavilla volyymeillä, VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson kertoi.

Käytännössä VR:n rooli on kuljettaa täysinäiset junanvaunut itärajalta Kotkaan ja tyhjät vaunut takaisin rajalle.

— Rautatielogistiikan näkökulmasta Haminan—Kotkan satama on yksi tärkeimpiä satamia Suomessa. Tämä on todella kilpailukykyinen satama transitoliikenteessä, Jansson sanoi.

Mutta myös VR:llä on oma kipupiste kaakon raiteilla. Rajalta Kouvolaan rata kantaa vaunujen 25 tonnin akselipainon, muttei enää Kouvolasta Kotkaan.

— Silloin ei ole mahdollista hyödyntää uusia vaunuja, joiden kuormatila on merkittävästi suurempi. Tämä asia olisi saatava kuntoon. Muuten Suomen kilpailukyky kärsii pitkällä aikavälillä.

Raimo Eerola

Kun uudessa hallissa kilisteltiin maljoja, viereinen halli täyttyi ureasta, joka ulkoisesti muistuttaa hienoa sokeria.
Kun uudessa hallissa kilisteltiin maljoja, viereinen halli täyttyi ureasta, joka ulkoisesti muistuttaa hienoa sokeria.

Luetuimmat