Pohjolan Liikenne aikoo lopettaa kaukoliikenteen vuoronsa — Kotkan ja Helsingin väli on yhtiön toiseksi liikennöidyin kaukoliikenteen reitti

Vuorojen lakkautus ei juurikaan vaikuta Kotkan ja Helsingin väliseen työmatkaliikenteeseen.

Nuutti Nissinen

Kotkan ja Helsingin väli muodostaa neljäsosan Pohjolan Liikenteen kaikesta kaukoliikenteestä. Arkistokuva.
Kotkan ja Helsingin väli muodostaa neljäsosan Pohjolan Liikenteen kaikesta kaukoliikenteestä. Arkistokuva.

Bussiyhtiö Pohjolan Liikenne pohtii kaukoliikenteen pikavuorojensa lopettamista.

Yhtiö ajaa arkisin 54 lähtöä viidellä eri reitillä. Vilkkain on Helsingin ja Turun välinen reitti, jossa on päivittäin 28 lähtöä. Yhtiön toiseksi vilkkain reitti on Helsingin ja Kotkan välillä, jossa on arkisin 16 lähtöä.
— Neljännes yhtiömme pikavuoroliikenteestä ajetaan kyseisellä reitillä, Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko kertoo.

Alangon mukaan Kotkan ja Helsingin välillä kulkee pääasiassa vapaa-aikana Helsinkiin matkustavia asiakkaita ja opiskelijoita. Työmatkaliikenteeseen reittiä käytetään Alangon mukaan vähän.
— Satunnaisesti on työn puitteissa Helsingissä asioivia ihmisiä.

Hinnat laskevat, asiaskasmäärä pysyy samana

Pohjolan Liikenne harkitsee kaukoliikenteestä vetäytymistä muuttuneen markkinatilanteen takia. Kaukoliikenteen kilpailu on koventunut. Vuorotarjontaa on tullut merkittävästi lisää. Samalla hinnat ovat laskeneet asiakasmäärien pysyessä ennallaan.
— Asiakasmäärät eivät ole pysyneet riittävän korkeina hintatason muutokseen nähden. Kokeilimme kyllä järkeistää reittejä, vähensimme tarjontaa, tarkistimme hinnoittelua ja paransimme verkkokauppaa. Kokonaisuus ei silti kannata.

Alangon mukaan matkustajien tai opiskelijoiden ei kuitenkaan tarvitse etsiä pitkään uutta liikennöitsijää Kotkan ja Helsingin välille. 

— Tarjontaa kyllä riittää, vaikka me vetäytyisimmekin kaukoliikenteestä. 

Yhtiö aloittaa ensi viikolla yt-neuvottelut, jotka voivat vaikuttaa 60 työntekijään. Heistä suurin osa on linja-autonkuljettajia.
Vastaisuudessa Pohjolan Liikenne aikoo keskittyä sopimusliikenteeseen. Lähiliikenne Helsingistä Lohjalle ja Nummelaan on myös jatkumassa.

Pikavuoroliikenne edustaa viittä prosenttia Pohjolan Liikenne -konsernin noin 96 miljoonan euron vuotuisesta liikevaihdosta. Pohjolan Liikenne on osa VR-konsernia. Yhtiö työllistää kaikkiaan 1 100 työntekijää.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet