Kaupunkipyörillä voi ajella talvellakin — Pyörien kuntoa seurataan viikottain, mutta toistaiseksi eniten ongelmaa on tuottanut paristojen loppuminen lampuista

Käyttöön jätetyt pyöräparkit keskittyvät opiskelija-asuntoloiden ja Xamkin kampuksen läheisyyteen.

Raimo Eerola

Kotkan linja-autoaseman pyöräparkissa olevat kaupunkipyörät olivat keskiviikkona paksun lumivaipan alla.
Kotkan linja-autoaseman pyöräparkissa olevat kaupunkipyörät olivat keskiviikkona paksun lumivaipan alla.

Alkuviikosta taivaalta tipahtanut lumi peitti myös Kotkan keskustassa olevat kaupunkipyörät paksuun vaippaansa. Pyörät eivät kuitenkaan vain makaa hangen alla, vaan niitä voi edelleen käyttää.

Kaupunkipyörien operoinnista vastaa Kaakau Oy. Yhtiö käynnisti viime kesänä Kotkan ja Kouvolan kaupunkien kanssa kokeilun, jonka aikana oli tarkoitus kartoittaa kaupunkipyörien tarvetta ja käyttöastetta. Kesällä Kotkaan tuli 35 oranssia pyörää, joita varten oli 11 pyöräparkkia.

— Kesän kokeilu pistettiin pystyyn todella nopealla aikataululla. Mitään sopimuksia jatkosta ei ole tehty, Kaakaun toimitusjohtaja Aleksanteri Repo kertoo.

Pyörät pois kovilla pakkasilla

Talvella kokeilu jatkuu yhteistyössä Xamkin ja Cursorin kanssa. Pyörien määrää on vähennetty ja pyöräparkit keskitetty opiskelija-asuntoloiden ja kampuksen läheisyyteen. Muutama pysäkki on myös jätetty keskeisimmille paikoille torille sekä linja-autoasemalle, Eagle-talolle ja Kyminlinnaan. Pyörien käytön hinta on puolitettu talveksi.

— Tilannetta seurataan. Jos tulee oikein kovat pakkaset, pyörät otetaan pois. Toistaiseksi pahoja pakkasia ei ole tullut, mutta olemme miettineet, pitäisikö pyörien luokse viedä lumiharjoja. Jos sää sallii, pyörät pidetään käytössä vaikka kevääseen asti.

Repo kertoo, että pyörät käydään läpi viikottain. Hän myöntää, että pyörien suhteen on otettu laskelmoitu jäätymisen tai ruostumisen riski.

— Tähän asti itse pyörät ovat toimineet hyvin. Isoin ongelma on ollut pattereiden loppuminen ajolampuista. Joululoman aikana huomattiin, että jarruihin oli tullut jäykkyyttä tai lukot voivat jäätyä.

Samalla saadaan tietoa siitä, kuinka pahaa jälkeä talvi tekee pyörille, jos niitä pidetään taivasalla. Revon mukaan pohdinnassa on, pitäisikö pyörät saada jatkossa katokseen.

Tutustu pyörien käyttöön ja pyöräparkkien sijaintiin Kaakaun kotisivuilla.

Pyöräiletkö sinä talvella? Miksi tai miksi et? Mikä edesauttaisi pyöräilyn jatkamista talvella? Kaipaisitko jalkakäytäville tai pääväylille parempaa kunnossapitoa? Kommentoi alla olevaan kommenttikenttään.