Kiekkoliigan runkosarjan peruspeli ei enää kelpaa niin hyvin yleisölle —"On ollut ehkä vielä vähän enemmän haastetta kuin ajateltiin"

Juha Rika

Kiekkoliigan runkosarjan peruspeli ei enää kelpaa niin hyvin yleisölle —"On ollut ehkä vielä vähän enemmän haastetta kuin ajateltiin"

Jääkiekkoliigan alkukauden yleisömäärät ovat olleet noin seitsemän prosentin pudotuksessa. Lovi kuroutuu, kun panokset kovenevat, mutta huolestuttavaa lajin kannalta on suunta.

Perinteisiin tapahtumiin ilman erityistä gloriaa on entistä vaikeampi houkutella yleisöä, tai ainakin ihmisten käyttäytyminen on entistä arvaamattomampaa.

Hyvä bändi tai urheiluhuuma kavereiden kanssa imevät, mutta kun kauden aikana on 30 kotipeliä, vaje budjettiin syntyy juuri peruspeleistä.

— Tiesimme, että voi olla vähän haastetta, mutta on kyllä ollut ehkä vielä vähän enemmän haastetta kuin ajateltiin, Liigan toimitusjohtaja Riku Kallioniemi kuvaa alkukautta.

Jääkiekon asema suurimpana lajina ei silti horju.

— Vain vanhemmissa naisissa olemme kolmannella sijalla, mutta kaikissa muissa ikäryhmissä olemme selvästi suosituinta sporttia.

Jalkapallo aloitti

Suurten massojen liikuttelun aloitti jalkapallo. Hollanti veti 1989 Olympiastadionille 46 000 katsojaa. Yli 30 000 kannattajaa houkuttelivat esimerkiksi Espanja, Saksa, Portugali ja Italia, mutta kun panosta oli, myös Puola ja Wales kiinnostivat.

Lentopalloilijoiden matkassa kulkee tuhansia ihmisiä arvokisoihin, ja koripallomaajoukkue synnytti hypen Helsingin areenassa. Susijengiä seurasi paikan päällä 87 806 katsojaa. Kreikkaa vastaan syntyi lajin kaikkien aikojen yleisöennätys 12 327.

Katsomossa isien ja hevijuusereiden rinnalla istuivat äidit ja lapset. Juuri heitä hamuavat kaikki, mutta harva saavuttaa.

Kotimaisen sarjaottelun peruskatsoja on edelleen keski-ikäinen mies, joka on perinyt mallin isältään. Lähimmäs nuorta sukupolvea harrastajiensa kautta pääsee salibandy, mutta sekään ei ole noussut edes maailmanmestarina suurten massojen yleisölajiksi.

Photoshopataan katsojat?

Kallioniemi ei usko, että lähitulevaisuudessa katsojat photoshopataan jäähalleihin ja rahat otetaan maksutelevisiosta ja mobiilista.

— Kyllä kaikenlaisia virtuaalitodellisuusskenaarioita voi miettiä, mutta nähtävissä olevassa tulevaisuudessa ihan ytimessä ovat ottelutapahtumat. Seurojen taloudessa kotiottelut ovat niin merkittävässä osassa, ettei niitä voi paikata.

Kontaktit fanien kanssa vaativat jo monikanavaista viestintää, mutta perinteisillä asioilla on edelleen suuri merkitys.

— Yksi iso pointti on se, että vaatimustaso olosuhteiden osalta kasvaa koko ajan. Se, millä tavalla palvelut ja elämykset pystytään toteuttamaan.

Esportsia stadionilla

Elektroninen urheilu esports imee nuorta sukupolvea. Esimerkiksi Yhdysvalloissa amerikkalaisen jalkapallon katsominen vähentyi, mutta urheilun seuraaminen ei. Kasvu oli esportsin puolella.

Kallioniemen mukaan esportsin mahtimaassa Etelä-Koreassakin katsojat kokoontuvat yhdessä stadioneille seuraamaan suosituimpia pelitapahtumia.

— Paikalla olo on avainasemassa. Vetovoimatekijät liittyvät siihen, että se on sosiaalinen tapahtuma. Halutaan kokoontua yhteen ja kokea asioita yhdessä.

Liigan toimitusjohtaja Riku Kallioniemi arvioi, mitkä asiat vaikuttavat jääkiekon pääsarjan alkukauden yleisömääriin.

Kauden aloituksen ajankohta?

— Vaikuttaa. Mieluumminkin olisi painetta aloittaa myöhemmin, mutta kotiotteluita tarvitaan noin paljon, että seurat pystyvät toimintaa pyörittämään. Maajoukkueelle rauhoitetaan maajoukkueen ajat ja on olympiavuosi, eli ei vaan ollut muuta vaihtoehtoa kuin aloittaa noin aikaisin.

Sää?

— Kaikki vaikuttaa. Seuroissa on hiljaista tietoa, mutta suoraa algoritmia, johon syöttämällä saisi tiedon, kuinka paljon tänään tulee porukkaa, ei ole.

Viikonpäivä tai useamman kotipelin viikko?

— Vaikuttavat tosi paljon.

Oman joukkueen menestys?

— Muut tapahtumat kaupungissa, onko otteluruuhkaa, mikä viikonpäivä, missä vaiheessa kautta mennään, keli, miten joukkue on pärjännyt, mikä on vastustaja...on varmaan kymmenkunta erilaista tekijää. Jollain asioilla on vähän isompi vaikutus kuin toisella.

Maajoukkueen menestys?

— Ne ovat sellaisia yksittäisiä purskeita. Kun nuorten maajoukkue voitti 2016 alkuvuodesta mestaruuden, kyllä se näkyi sen jälkeen. Sillä on edellä mainittuja pienempi merkitys, mutta sillä on tärkeä merkitys koko lajin vetovoimaan pidemmällä tähtäimellä.

Maksu-tv:n halpa kuukausipaketti

— Kyllä silläkin on vaikutusta yksittäisen ottelun kävijämäärään. Pidemmällä tähtäimellä se, että laji on mahdollisimman laajasti esillä, tukee sitä. Sellaista esimerkkiä ei ole, että laji ei näkyisi telkkarista, mutta stadion olisi täynnä.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.