Kotkan kaupungin asiakaspalvelupiste Ruori muuttaa kaupungintalon kivijalkaan ensi vuoden alussa – Samalla myös asiakaspalvelu monimuotoistuu

Kotkan kaupungin digipalvelupäällikkö Eija Grönholmin mukaan kaupungintalon kivijalka on erinomainen paikka asiakaspalvelupisteelle.

Tarja Särkkä

Asiakaspalvelupiste Ruorin tuleva sijainti näkyy kuvassa kaupungintalon oikeassa alakulmassa katutasossa. Arkistokuva.
Asiakaspalvelupiste Ruorin tuleva sijainti näkyy kuvassa kaupungintalon oikeassa alakulmassa katutasossa. Arkistokuva.

Kotkan kaupungin asiakaspalvelupiste Ruori muuttaa uusiin tiloihin kaupungintalon kivijalkaan ensi vuoden alussa. Vuodesta 2014 alkaen Ruori on toiminut entisen rahatoimiston tiloissa, osoitteessa Kirkkokatu 6.

— Tullaan sitten kaikki samaan taloon, niin esimiehet kuin tekijätkin, kertoo Kotkan kaupungin digipalvelupäällikkö Eija Grönholm.

Kaupungintalon kivijalan tilassa on aikaisemmin toiminut matkailuneuvonta, mutta tila on ollut pitkään tyhjillään.

— Sijainniltaan tämä on erinomainen paikka asiakaspalvelupisteelle.

Grönholm uskoo, että uusi tila edesauttaa myös synergiaa asiakaspalvelijoiden ja kaupungintalon muiden toimijoiden välillä.

— Jos asiakas tarvitsee vaikka asiakaspalvelua tekniseltä puolelta, tästä on helposti virkailija kutsuttavissa.

Myös kaupungintalon ensimmäisen kerroksen toimintoja järjestellään uudelleen.

Jussi Lopperi

Vuodesta 2014 alkaen Ruori on toiminut entisen rahatoimiston tiloissa, osoitteessa Kirkkokatu 6.
Vuodesta 2014 alkaen Ruori on toiminut entisen rahatoimiston tiloissa, osoitteessa Kirkkokatu 6.

Tyhjäksi jäävälle tilalle ei ole vielä löytynyt uutta käyttötarkoitusta

Grönholmin mukaan Ruorin tilat entisessä rahatoimistossa olivat hienot ja arvokkaat. Funktionalistista tyylisuuntaa edustavissa tiloissa on hulppea huonekorkeus, mutta eivät täysin vastanneet nykyaikaisen asiakaspalvelun vaatimuksia.

— Toki kun on 30-luvulla tehty, niin se ei ole 2020-luvun asiakaspalvelun näkökulmasta ehkä se kaikkein toimivin vaihtoehto ottaen huomioon saavutettavuusasiat, sanoo Grönholm.

Kotkan kaupungin toimitilapäällikkö Tero Huuskon mukaan tyhjäksi jäävälle tilalle ei ole vielä keksitty uutta käyttöä.

— Tavoitteena on, että siihen tulee jokin kaupungin toiminto, kertoo Huusko.

Grönholm on tyytyväinen siihen, että Ruorille tarjoutui mahdollisuus muuttaa kaupungintalolle. Ensin edessä on remontointia.

— Kaupungintalon sivuovi tulee käyttöön. Siinä tehdään tiettyjä toimenpiteitä, että saadaan sisäänkäynti mahdollisimman sujuvaksi, sanoo Grönholm.

Uusia tuulia asiakaspalveluun

Uuteen tilaan täytyi tehdä kalustehankintoja, sillä entisen rahatoimiston tiloissa suurin osa kalusteista on kiinteitä eikä niitä voi muuttaa uuteen tilaan. Kaupunginarkkitehti ja asiakaspalvelupiste Ruorin henkilökunta suunnittelivat kalustehankintoja yhdessä.

Uudet kalusteet toimittaa Martela-Keskus Offimar Oy. Arvonlisäveroton yhteishinta on 26 111,40 euroa.

Tilojen lisäksi myös asiakaspalvelupiste Ruorin toiminta uudistuu.

— Se on nyt suunnitteluasteella. Haetaan monimuotoista ja nykyaikaista asiakaspalvelua, kertoo Grönholm.

Tässä hyödynnetään Grönholmin mukaan digitaalisuutta, mutta ei unohdeta kasvokkain tapahtuvaa palvelua.