Kotka–Hamina-moottoritie on ylimmässä hoitoluokassa — Väylävirasto ja ELY-keskukset lupaavat parannusta maanteiden talvihoitoon

Aiemmin tänä vuonna julkaistusta karttapalvelusta voi tutkia teiden päällysteiden ja siltojen kuntoa.

Kimmo Seppälä

Kotka–Hamina-moottoritie on ylimmässä hoitoluokassa — Väylävirasto ja ELY-keskukset lupaavat parannusta maanteiden talvihoitoon

Väylävirasto ja ELY-keskukset lupaavat parannuksia maanteiden talvihoitoon. Väylävirasto nosti tämän vuoden alussa monien teiden talvikunnossapidon hoitoluokkia. Esimerkiksi E18-tien Kotkan ja Haminan välinen osuus kuuluu nykyisin ylimpään hoitoluokkaan, samoin valtatie 15 Kotkasta Kouvolaan.

— Ylimmässä hoitoluokassa liukkaus pyritään aina torjumaan ennakkoon. Toki sään muutostilanteissa liukkautta voi esiintyä. Tienpinta voi olla jäinen myös pitkinä pakkaskausina, jolloin suolaus ei ole mahdollista, kertoo kunnossapitopäällikkö Tuomas Vasama Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta.

Se, että E18-tie korotettiin ylimpään hoitoluokkaan vain Kotkan osalta, johtuu moottoritien rakentamisesta elinkaarimallilla. Sekä Loviisa–Koskenkylä-osuus että Hamina–Vaalimaa-osuus rakennettiin niin sanotulla elinkaarimallilla, johon sisältyy myös kunnossapito.

Vasaman mukaan sellaista tilannetta ei kuitenkaan tule syntymään, että kunnossapidon taso muuttuu yhtäkkiä matkalla vaikkapa Pyhtäältä Virolahdelle.

— Tienpidossa katsotaan kokonaisuutta. Jos samaa tietä hoitaa vaikkapa kaksi eri urakoitsijaa, rajaa ei saa olla havaittavissa, sanoo Vasama.

Paikoitellen heikkokuntoisia teitä

Tänä talvena Väylävirasto ja ELY-keskukset käyttävät maanteiden talvihoitoon arviolta 117 miljoonaa euroa. Korotus toissa talveen verrattuna on noin kymmenen prosenttia.

Tienpitäjien mukaan kunnossapidon haasteena on kuitenkin paikoitellen päällystettyjen teiden heikko kunto. Väylävirasto julkisti aiemmin tänä vuonna päällysteiden ja siltojen kuntokartan. Sen tietoja päivitetään pari kertaa vuodessa.

— Määrärahojen niukkuus on johtanut siihen, että on voitu pitää vain suuremmat tiet kunnossa. Muiden teiden kunto on saanut heikentyä, sanoo Vasama.

Päällysteiden kuntoa pyritään parantamaan lähivuosien aikana lisärahoituksella ja mukauttamalla suolan käyttöä päällysteiden kestävyyden mukaan.