Tunne hehkuu risteyksessä – Kotkalainen kuvataiteilija Filipp Diatchenko luo teoksillaan dialogia paikan ja ihmisen välille.

Kotkalaisen kuvataiteilijan taiteen lähtökohtana on hänen kaksoiskansalaisuutensa.

Raimo Eerola

Filip Diatchenkon kuparipohjaiset teokset ovat pienehköjä, ikonimaisia maalauksia.
Filip Diatchenkon kuparipohjaiset teokset ovat pienehköjä, ikonimaisia maalauksia.

Raimo Eerola

Taiteilijan takaa katsoo Sigmund-niminen figuuri.
Taiteilijan takaa katsoo Sigmund-niminen figuuri.

Kotkan Hovinsaari hehkuu himmeässä kuparissa.

Kotkalainen 30-vuotias kuvataiteilija Filipp Diatchenko kiersi taannoin valokuvaamassa yöllistä Kotkaa. Retki tiivistyi kuparilevylle maalattuun teokseen tunnelmana Kotkan hovinsaarelaisesta risteyksestä.

Diatchenko ei rupea avaamaan teoksensa syntyjä tai sanomaa tarkemmin.

– Jos osaisin kertoa, niin kertoisin enkä maalaisi, hän toteaa.

Hovinsaari on yksi Diatchenkon kotkalaisessa Pub Albertissa elokuun loppuun saakka esillä olevista 11 maalauksesta. Kolmatta kertaa samaan paikkaan töitään esille tuonut taiteilija on ristinyt näyttelynsä ytimekkäästi nimellä "Kolmas."

– Taiteilija on dokumentoija, joka tulkitsee maailmaa omalla tavallaan ja tuo oman tulkintansa muiden nähtäväksi, Diatchenko toteaa.

Raimo Eerola

Filipp Diatchenko pyrkii tuomaan symboliikkaa nykytaiteeseen. Kuvan teos on nimeltään Torni.
Filipp Diatchenko pyrkii tuomaan symboliikkaa nykytaiteeseen. Kuvan teos on nimeltään Torni.

Ikonimaisia figuureja

Leningradissa syntynyt Diatchenko sanoo, että hänen taiteensa lähtökohtana on hänen kaksoiskansalaisuutensa.

– Pyrin teoksillani tuomaan esille niitä ristiriitoja, joita monikansallinen ihminen saattaa joutua kokemaan, hän toteaa.

Kuopiolaisesta Ingmanin Käsi- ja taideteollisesta oppilaitoksesta vuonna 2011 kuva-artesaaniksi ja vuonna 2019 Saimaan ammattikorkeakoulusta kuvataiteilijaksi valmistunut Diatchenko sanoo myös, että klassinen venäläisen taiteen vaikutus näkyy sekä hänen valitsemissaan materiaaleissa että työtavoissa.

Diatchenkon kuparilevyillä tekemiä pienehköjä teoksia voi luonnehtia jopa ikonimaisiksi.

Myös Diatchenkon aihevalinnat noudattavat klassista venäläistä perinnettä.

– Ihmisfiguurit toistuvat töissäni ja taiteessa ihminen on ollut ensimmäisistä luolamaaluksista lähtien jatkuva aihe.

Raimo Eerola

Filipp Diatchenko haluaa tuoda taiteessaan esille niitä ristiriitoja, joita monikansallinen ihminen saattaa joutua kokemaan.
Filipp Diatchenko haluaa tuoda taiteessaan esille niitä ristiriitoja, joita monikansallinen ihminen saattaa joutua kokemaan.

Seikkailuja ja vapautta

Kotkan Hovinsaarella asuva ja työskentelevä Diatchenko maalaa mielellään kankaalle mittavia töitä.

– Mitä suurempi työmaa, sitä enemmän jää tilaa seikkailulle ja vapaudelle, hän toteaa.

Vaikka Diatchenko on työllistänyt itseään myös valokuvaamalla ja graafikon töillä, niin taiteilijana hän tunnustautuu käsityöläiseksi. Hän valmistaa itse maalauspohjat ja tekee pohjustustyöt.

– Haluan olla alusta asti prosessissa mukana. Mahdollisesti valmistan jatkossa myös käyttämiäni värejä.

Valtaosin kierrätetyt kuparilevyt Diatchenko puhdistaa asetonilla ja sinolilla. Kuparin hän on valinnut materiaalikseen, koska pystyy teoksissaan hyödyntämään kuparin hohtoa.

– Kuparille maalatusta teoksesta voi havaita ornamenttisuutta ja reliefimäisyyttä.

Raimo Eerola

Kantaja on yksi Filipp Diatchenkon kotkalaisessa Pub Albertissa esillä olevista maalauksista.
Kantaja on yksi Filipp Diatchenkon kotkalaisessa Pub Albertissa esillä olevista maalauksista.

Taiteilijan jälki

Diatchenko toteaa, että teoksen pitäisi olla valmis silloin, kun se on katsojan nähtävissä, mutta hän myöntää, että haluaisi joskus tehdä vanhempiin maalauksiinsa korjauksia tai lisäyksiä.

– Toisaalta yhden teoksen tekeminen voi viedä vuoden tai se voi syntyä hetkessä. Pyrin tuomaan symboliikkaa nykytaiteeseen sekä luomaan dialogin paikan ja ihmisen välille.

Määrätietoiselta vaikuttava Diatchenko haluaa vielä täydentää opintojaan kehittyäkseen taiteilijana. Hän kuitenkin muistuttaa, että taiteilija ei ole koskaan valmis eikä taiteilijan työ lopu hänen elinaikanaan.

– Ehkä taiteestani jää maailmaan jälki, jonka joku näkee sitten, kun minua ei enää ole.

Uusimmat uutiset