Kotkan kaupungin asiointipalveluun soitetaan paljon – Palvelun kautta järjestyy yli 70-vuotiaille kotkalaisille esimerkiksi kauppareissuja ja apteekkikäyntejä

Asiointipalvelua koordinoivan Kotkan kaupungin osallisuuskoordinaattori Saila Piipari-Huovilan mukaan asiointipalvelulle on selvästi suuri tarve. Asiointipalvelun työntekijöillä on asianmukainen suojavarustus koronavirustartuntojen välttämiseksi.

Pirjo Kamppila

Kotiin vietävä asiointiapu on esimerkiksi kauppareissuja ja apteekkikäyntejä iäkkäiden henkilöiden puolesta. Ostoksensa asiakas voi maksaa joko käteisellä tai käyttämällä kauppaan perustettua tiliä. Arkistokuva.
Kotiin vietävä asiointiapu on esimerkiksi kauppareissuja ja apteekkikäyntejä iäkkäiden henkilöiden puolesta. Ostoksensa asiakas voi maksaa joko käteisellä tai käyttämällä kauppaan perustettua tiliä. Arkistokuva.

Kotkan kaupungin yli 70-vuotiaille kotkalaisille tarjoamaan asiointipalveluun on tullut tällä viikolla todella runsaasti puheluja.

Asiointipalvelua koordinoivan Kotkan kaupungin osallisuuskoordinaattori Saila Piipari-Huovilan mukaan asiointipalvelulle on selvästi suuri tarve.

– Koronavirusepidemiasta johtuen yli 70-vuotiaiden riskiryhmään kuuluvia on kehotettu pysymään kotona tartunnan välttämiseksi. Monille kotkalaisille ikäihmisille tämän aiheuttaa suuria haasteita arjessa selviytymisessä, kertoo Piipari-Huovila.

Kauppareissuja ja apteekkikäyntejä

Kotiin vietävä asiointiapu on esimerkiksi kauppareissuja ja apteekkikäyntejä iäkkäiden henkilöiden puolesta. Ostoksensa asiakas voi maksaa joko käteisellä tai käyttämällä kauppaan perustettua tiliä. Tilin perustamiseen saa tarvittaessa apua.

Piipari-Huovilan mukaan on erittäin tärkeää, että henkilökunta ei saa eikä levitä tartuntaa vieraillessaan eri asiakkaiden kodeissa. Ostokset jätetään joko eteiseen tai tarvittaessa jääkaappiin.

– Tiedustelemme asiakkaan terveydentilaa jo yhteydenottovaiheessa ja huolehdimme, että työntekijällä on asianmukainen suojavarustus kuten kertakäyttökäsineet ja kasvosuoja, mikäli asiakas on sairaana, sanoo Piipari-Huovila.

Asiointiavussa työskentelee kaupungin omaa henkilökuntaa, jonka omat työtehtävät ovat tilapäisesti vähentyneet kaupungin palvelujen supistamisen vuoksi.

Avuntarpeen voi ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse

Kotkan kaupunki tarjoaa asiointiapua kaikille yli 70-vuotiaille kotkalaisille tulotasosta riippumatta. Henkilö tulee asiakkaaksi oman, omaisensa tai Kymsoten kotihoidon yhteydenoton perusteella. Palvelu on asiakkaille maksuton.

Yhteydenottoja vastaanottavat ja toimintaa koordinoivat kaupungin Hyvinvoinnin ja terveyden vastuualueella osallisuuskoordinaattori, liikunnanohjaaja ja liikuntaneuvoja.

Asiakas, hänen omaisensa tai kotihoito voivat ottaa asiointiapuun yhteyttä sähköpostilla tai puhelimitse.

Sähköpostia voi lähettää osoitteisiin mirka.jokiranta@kotka.fi, sanna.1.holopainen@kotka.fi ja saila.piipari-huovila@kotka.fi.

Puheluja otetaan vastaan arkisin kello 9–15. Puhelinnumerot, joihin voi soittaa, ovat 040 631 0197, 040 809 8095 ja 040 185 3285.