Kymsoten uusi potilastietojärjestelmä ruuhkautti hammaslääkärien puhelinajanvarauksen Kotkassa

Henkilökunta vielä opettelee uuden potilastietojärjestelmän käyttöä.

Janne Lehtonen

Kotkassa on alkuvuodesta ollut hankalaa päästä hammaslääkäriin. Jonoa on sekä ajanvarauksessa että vastaanotoissa.
Kotkassa on alkuvuodesta ollut hankalaa päästä hammaslääkäriin. Jonoa on sekä ajanvarauksessa että vastaanotoissa.

Kotkan hammaslääkärien puhelinajanvarauksessa on alkuvuodesta ollut ruuhkaa. Ruuhka on aiheutunut uuden potilastietojärjestelmän Lifecaren käyttöönotosta.

— Yhden puhelun käsittelyyn menee pidempi aika kuin ennen. Järjestelmä on ollut käytössä seitsemän päivää, sen käyttöä edelleen opetellaan. Kaikkia takaisinsoittoja ei ole ehditty tekemään päivän aikana, mutta käsittääkseni näitä on ollut vain muutamia päivässä, palveluesimies Mari Heinonen kertoo.

Heinosen mukaan vuoden alun ruuhkaa on pyritty paikkaamaan lisähenkilöstöllä. Myös vastaanottoajat menevät pitkälle.

Viime viikolla puhelinvarauksessa erityisiä haasteita oli keskiviikkona, kun Aapeli-myrsky pyyhki Suomen yli.

— Olin itsekin vastaamassa puheluihin ja yksi puhelu saattoi katketa seitsemän kertaa. Aina yritimme katkenneista puheluista soittaa takaisin.

Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Kymsote aloitti toimintansa vuoden alussa. Lifecare otettiin samalla käyttöön. Kymsote vastaa kaikista Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluista, myös hammashoidosta.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet