Meripäiväautoilijoiden rekisterinumeroita tunnistetaan — Saatua tietoa hyödynnetään markkinoinnissa

”Kyse ei ole yksilötasolle menosta”, sanoo Kotkan kaupungin tekninen johtaja Vesa-Jukka Vornanen.

Raimo Eerola

Meripäivien liikennevirtaa analysoidaan tänä vuonna teknisesti. Vuonna 2011 meripäiväkansa sai paraatin jälkeen niskaansa roiman annoksen vettä.
Meripäivien liikennevirtaa analysoidaan tänä vuonna teknisesti. Vuonna 2011 meripäiväkansa sai paraatin jälkeen niskaansa roiman annoksen vettä.

Tulevan kesän Meripäiviltä halutaan kerätä aiempaa täsmällisempää kävijätietoa. Saatuja tietoja aiotaan käyttää muun muassa markkinoinnissa.

Kotkan kaupunki on tehnyt teknologiayritys Nodeon Oy:n kanssa sopimuksen liikennevirran mittauksesta ja analysoinnista. Nodeonin järjestelmä tunnistaa liikennevirrasta ajoneuvojen rekisterinumerot ja hakee niiden perusteella dataa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta.

Rekisterinumerotietojen kerääminen ja sitä seuraava markkinointi saattaa särähtää korvaan. Kotkan kaupungin tekninen johtaja Vesa-Jukka Vornanen vakuuttaa kuitenkin, ettei tiedonkeruussa mennä yksilötasolle, vaan liikutaan aluetasolla.

— Meidän on hyvä tietää, miltä seuduilta meripäiväyleisö tulee ja mitä kilpailevia tapahtumia Meripäivillä on. Tiedon avulla voimme suunnitella aluemarkkinointia. Kyse ei ole yksilötasolle menosta, sanoo Vornanen.

Tieto tärkeää investointeja suunniteltaessa

Vornanen ei toistaiseksi halua täsmentää, miten ja missä rekisterinumeroiden keruu käytännössä toteutetaan.

— Kotkansaarella järjestettävä tapahtumahan on ideaalitapaus tiedonkeruun kannalta, koska tänne pääsy on varsin rajattua.

Vornasen mukaan erityyppistä yleisellä tasolla tapahtuvaa tiedonkeruuta ja analysointia on nyky-yhteiskunnassa paljon.

— Esimerkiksi kaupoissa selvitetään asiakasvirtojen kulkua. Tämäntyyppinen tiedonkeruu on keskeistä, jotta saadaan selville, että investointi johonkin kannattaa. Toisaalta yksilönsuojan ja kyberturvallisuuden tarve on keskeistä.

Yhtiöllä referenssinä myös meriturvallisuutta

Nodeon Oy on toteuttanut vastaavantyyppisiä liikenneanalyyseja muun muassa Helsingissä. Maantieliikenteen lisäksi yhtiö on ollut mukana myös meriliikenteen turvallisuutta kehittämässä, sillä se on toteuttanut Meritaito Oy:lle älykkäiden merenkulun turvalaitteiden valvontajärjestelmän.

Yhtiön referenssilistalta löytyy myös aivan toisentyyppistä toimintaa. Nodeon on toteuttanut Suomen Jääkiekkoliitolle web-pohjaisen tilastointi- ja tulospalvelujärjestelmän.

Myös Timo Majala Nodeon Oy:stä korostaa, ettei Meripäiville viritettävässä järjestelmässä tallenneta henkilötietoja.

— Pienin yksikkö, joka liikkuu, on postinumerotieto. Sen lisäksi saamme tiedon kaupungeista ja maakunnasta. Saamme tiedon myös ajoneuvojen käyttövoimasta sekä viipymästä, sanoo Majala.

Majalan mukaan vastaavanlaisia analyysejä on viime aikoina tehty muun muassa Lempäälän Ideaparkissa.

— Esimerkiksi kauppakeskuksen markkinointisuunnittelijan on hyödyllistä tietää, miltä postinumeroalueilta heillä käydään ja mistä ei tulla ollenkaan.

Helsingin kaupungin ohella myös Tampere on analysoinut liikennevirtoja omaa liikennesuunnitteluaan varten. Majalan mukaan Tampereella mittausuutinen synnytti jonkinasteisen kohun sosiaalisessa mediassa.

— Se oli odotettavissa. Haluan kuitenkin korostaa, että me emme kerää emmekä luovuta kenellekään henkilötietoja. Emme edes saa niitä itse Trafilta. Ja meillä on Trafin kanssa kaikki vaadittavat sopimukset olemassa.

Juttua on täydennetty kelo 10.51. Lisätty Timo Majalan kommentit.