Suurvarasto puretaan kentän tieltä Haminan satamassa — Varaston rakentaminen maksoi vuonna 2003 viisi miljoonaa euroa.

Haminan — Kotkan Satama Oy osti Haminan Satama Oy:n rakennuttaman ja myymän varaston saksalaiselta kiinteistösijoitusyhtiöltä saadakseen maata kasvaneelle moduulien kuljetusprojektille.

9407cef1-f878-4fe4-947e-95769e136fda

Haminan Satama Oy rakennutti purettavan varaston vuonna 2003 viidellä miljoonalla eurolla. Kaytön vähennyttyä varasto myytiin ennen Haminan ja Kotkan satamayhtiöiden fuusioitumista saksalaiselle kiinteistösijoitusyhtiölle.
Haminan Satama Oy rakennutti purettavan varaston vuonna 2003 viidellä miljoonalla eurolla. Kaytön vähennyttyä varasto myytiin ennen Haminan ja Kotkan satamayhtiöiden fuusioitumista saksalaiselle kiinteistösijoitusyhtiölle.

Haminan satamassa on käynnissä melko harvinaislaatuinen purkutyö. Purkajat ovat parhaillaan 20 000 neliön suurvaraston kimpussa. Vuonna 2003 valmistunut ja viisi miljoonaa euroa tuolloin maksanut varastorakennus puretaan, sillä sen viiden hehtaarin maa-alue tarvitaan Kazakstanin öljykentille matkaavien jättimoduulien kuljetusprojektin tarpeisiin.

Edellinen satamayhtiön rakennutti ja myi

Halli rakennettiin transitobuumin aikana 2000–luvun alkupuolella transitovarastoksi. — Kimmo Naski

Haminan Satama Oy rakennutti varaston ja sitä varten satamayhtiö perusti kiinteistöyhtiön yhdessä suomalaisen kiinteistöalan sijoitusyhtiön kanssa. Varasto rakennettiin saksalaisen varasto- ja logistiikkayhtiö Centos Central Logisticsin käyttöön. Yhtiö vuokrasi hallin 30 vuodeksi. Hallin käyttö ei kuitenkaan sen valmistumisen jälkeen jatkunut montaa vuotta odotetulla tavalla.

Varastohalli puretaan, sillä sen viiden hehtaarin alue tarvitaan Kazakstaniin laivattavien moduulien varastoalueeksi.

— Halli rakennettiin transitobuumin aikana 2000–luvun alkupuolella transitovarastoksi. Sellaista käyttöä ei kuitenkaan enää vuoden 2008 alkaneen finanssikriisin jälkeen sille löytynyt ja se onkin ollut vähän muussa käytössä erilaisin käyttöastein. Ei siis transitovarastona, Haminan — Kotkan Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski toteaa.

Hänen mukaansa varastohalli myytiin saksalaiselle kiinteistösijoitusyhtiö Paribasille ennen Haminan ja Kotkan satamien vuonna 2011 tapahtunutta fuusiota.

— Se oli Haminan Satama Oy:n tekemä kauppa. Itse en ollut silloin siinä bisneksessä mukana.

Kenttää tarvitaan

Naskin mukaan Haminan — Kotkan satamayhtiö osti hallin Paribasilta vain jokin aika sitten.

Naski ei liikesalaisuuksiin vedoten kerro varastohallin kauppahintaa. Hänen mukaansa maksettu summa oli kuitenkin merkittävästi pienempi kuin hallin rakentamiseen käytetty viisi miljoonaa euroa. Satamayhtiö ei hankkinut hallia varastotilaksi, vaan osto tehtiin Naskin mukaan Sarensin hoitaman Kazakstanin moduulikuljetusprojektin laajentumisen vuoksi.

— Kazakstanin projekti on kasvanut niin paljon, että sille tarvitaan tätä kenttätilaa. Paikkahan on siinä mielessä loistava, että se on suoraan jokilaivalaiturin vieressä.

Varastona ei käyttöä

Vaikka kyseessä on varsin nuori suurvarasto, sen käyttö esimerkiksi sahatavaravarastona olisi Naskin mukaan ollut hankalaa. Halli on hänen mukaansa raskasrakenteinen nykyaikaiseksi puuvarastoksi eikä sen sijainti sahatavarakuljetusten kannalta olisi ollut toimiva.

— Vaikka se on keskellä kenttää, se on liian kaukana sellaiseen toimintaan. Varastot tarvitaan lähelle laituria, jotta syöttömatka laivaan on lyhyt.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet