Voiman keulapotkurivika korjataan Rauman telakalla — Jäänmurtaja lähti Haminasta lauantaina ja on nyt Turussa

Matka taittui verkkaisesti noin seitsemän solmun vauhdilla

Voima ehti avustaa laivaliikennettä itäisellä Suomenlahdella vajaat kolme viikkoa. Meressä olleen köyden aiheuttama potkurivika pitää korjata telakalla.
Voima ehti avustaa laivaliikennettä itäisellä Suomenlahdella vajaat kolme viikkoa. Meressä olleen köyden aiheuttama potkurivika pitää korjata telakalla.

Jäänmurtaja Voiman keulapotkurivauriot korjataan Rauman telakalla. Alus lähti Haminan satamasta lauantaina illalla ja saapui Turkuun maanantaina puolen päivän aikaan. Arctia Oy:stä kerrotaan, että Voima jää pariksi päiväksi Turkuun ja siirtyy myöhemmin tällä viikolla Raumalle.

Voima pystyy etenemään avovedessä enimmillään 16 solmun vauhdilla. Haminan ja Turun välillä sitä ajettiin kuitenkin tehokkainta polttoainetta säästävää vauhtia eli nopeus on ollut noin seitsemän solmua.

Viime keskiviikkona jäänmurtajan toisen keulapotkurin ympärille kiertyi meressä ollut ohut nailonköysi. Se tunkeutui lopulta myös potkuritunneliin rikkoen potkuritiivisteen.Voima siirtyi haverin jälkeen Haminan satamaan ja sen tilalle itäiselle Suomenlahdelle saapui jäänmurtaja Urho.

Arctian mukaan telakoinnin kestoa ei tässä vaiheessa ole syytä arvailla. Vasta Raumalla selviää, kuinka pitkän ajan korjaustyöt vievät.

Jäätilanne itäisellä Suomenlahdella on helpottunut viime päivinä, mutta pienemmät alukset ovat tarvinneet avustusta Haminaan johtavalla väylällä.

Keulapotkureita ihmeteltiin 50-luvulla

Vuonna 1954 käyttöön otettu Voima oli ensimmäinen Suomen jäänmurtajien sotien jälkeisessä uudistusohjelmassa. Alus oli valmistuessaan maailmanluokan erikoisuus. Ensimmäistä kertaa murtajan keulaan oli asennettu kaksi eri suuntiin pyörivää keulapotkuria.

Voiman suuri koneteho ja hyvä ohjailtavuus, laiva kääntyy paikallaan ja voi liikkua sivuttain, herättivät runsaasti kiinnostusta maailmalla.

Voima oli määrä poistaa kokonaan käytöstä neljä vuotta sitten. Sille tehtiin kuitenkin vuonna 2016 elinkaaren pidennys, jolla kertyi kymmenen toimintavuotta lisää. Aluksen rungosta kolmasosa ja komentosillan laitteisto uusittiin.

Uusimmat uutiset