Poliisi: "Nopeusrajoitukset ovat vesilläkin kilometrejä tunnissa" – Yleinen syy rajoituksen rikkomiseen on tietämättömyys

Kymenlaakson rannikolla ja järvillä vesiliikenteen valvontaa on viime vuosina kertynyt poliisille noin 100–150 tuntia per kausi. Valvonta painottuu viikonloppuihin ja erilaisten tapahtumien ja juhlien ajankohtiin.

Raimo Eerola

Sapokan alueella nopeusrajoitus on kuusi kilometriä tunnissa ja nopeusrajoituskyltti on aallonmurtajan kärjessä.
Sapokan alueella nopeusrajoitus on kuusi kilometriä tunnissa ja nopeusrajoituskyltti on aallonmurtajan kärjessä.

Kymen Sanomien mielipidesivulla on viime aikoina keskusteltu vesilläliikkujia koskevista nopeusrajoituksista ja muun muassa siitä, tarkoittavatko rajoitusmerkkeihin merkityt luvut solmuja vai kilometrejä tunnissa.

– Nopeusrajoitukset ovat aina olleet vesillä kilometrejä tunnissa. Tämä asia on ollut ja on varsin huonosti veneilijöillä tiedossa, toteaa vanhempi konstaapeli Jari Sorsa Kaakkois-Suomen poliisilaitokselta.

Kyltti näkyy kaikille

Esimerkiksi Sapokan alueella nopeusrajoitus on kuusi kilometriä tunnissa ja nopeusrajoituskyltti on aallonmurtajan kärjessä.

– Kyltti voisi toki näkyä paremminkin, mutta kyllä se on selvästi havaittavissa mistä tahansa ilmansuunnasta tultaessa, koska Sapokkaan sisään ajaminen tapahtuu alkuperäisestä tulosuunnasta riippumatta aina idän suunnasta, joten kyltti näkyy kaikille samalla tavalla, muistuttaa Sorsa.

Sorsa kertoo, että kylttien sijoittamiseen vaikuttaa hyvin paljon se, mihin ne saadaan laitettua.

– Siitä syystä niiden sijainti saattaa joskus olla hiukan sivussa eivätkä kylttien paikat aina vastaa täysin todellisia nopeusrajoitusalueiden rajoja.

Kuusisen venesatamassa ei ole nopeusrajoitusta.

– Tarkat vesiliikenteenkielto- ja rajoitusalueet voi tarkistaa Väyläviraston sivuilta.

Sari Tauru

Kymenlaakson rannikon alueella on noin 12 rajoitusaluetta, jotka sisältävät nopeus- ja aallonmuodostuskieltoalueita.
Kymenlaakson rannikon alueella on noin 12 rajoitusaluetta, jotka sisältävät nopeus- ja aallonmuodostuskieltoalueita.

Veneilijät ajavat maltillisesti

Sorsa kertoo, että Sapokassa veneilijät ajavat todella maltillisesti, eikä rajoituksen rikkominen ole siellä mitenkään poikkeuksellisen yleistä. Muutenkin nopeusrajoituksia noudatetaan vesillä kohtuullisen hyvin.

– Hyvin yleinen syy rajoituksen rikkomiseen on tietämättömyys olemassa olevasta rajoituksesta tai siitä, että rajoitukset ovat kilometrejä tunnissa eivätkä solmuja.

Valvontaa suorittaessaan poliisi kohtaa kuitenkin aina rajoitusten rikkojia, samaan tapaan kuten tieliikenteessäkin.

– Monet veneilijät perustelevat rajoituksen rikkomista myös sillä, että vene tekee hitaassa nopeudessa suuremman peräaallon. Joissakin tapauksissa se on mahdollista, mutta se ei kuitenkaan anna oikeutta rikkoa nopeusrajoitusta.

Valvonta painottuu viikonloppuihin ja juhla-aikoihin

Poliisi suorittaa vesiliikenteen valvontaa Kotkan, Haminan ja Pyhtään merialueella ja Kymenlaakson järvillä lähinnä touko-syyskuussa.

– Valvontaa on viime vuosina kertynyt noin 100–150 tuntia per kausi. Valvonta painottuu viikonloppuihin ja erilaisten tapahtumien ja juhlien aikoihin.

Poliisin tehtäviin kuuluu myös yleisen järjestyksen ja turvallisuuden valvonta saaristossa sekä meripelastustehtävät yhdessä Rajavartiolaitoksen kanssa.

– Nopeusrajoitusten valvonta on vain yksi poliisin tehtävistä vesillä ja valvottavia kohteita on useita. Kymenlaakson rannikon alueella on noin 12 rajoitusaluetta, jotka sisältävät nopeus- ja aallonmuodostuskieltoalueita. Kotkan poliisiveneen toiminta-alue ulottuu aina itärajaan asti.

Poliisi valvoo myös vesiliikennejuopumuksia sekä vesiliikenneturvallisuutta.

Uusimmat uutiset