Näyttelyarvio: Ihmisyyden olomuotoja vanhassa puuhiomossa — Pyhtäällä katsoja joutuu aktiiviseen rooliin

Stockfors Art Fair puuhiomossa Pyhtäällä 31.8.2019 asti.

Varpu Eronen

Pekka ja Teija Isorättyän Silver Space Diamond tunnistaa katsojan liikkeen.
Pekka ja Teija Isorättyän Silver Space Diamond tunnistaa katsojan liikkeen.

Stockfors Art Fair -näyttelyyn ovat tänä vuonna tuoneet taidettaan Saimaan Ammattikorkeakoulu, Yrkehögskolan NOVIA,Turku AMK sekä Pyhtään Taideseura.

Stockfors Art Fair on siinä monista näyttelyistä poikkeava, että tiedot tekijöistä on pidetty tiukasti minimissä. Tulkintoja, taidetekstejä ja luonnehdintoja ei ole tarjolla.

Katsojan roolissa oleminen tuntuu tässä näyttelyssä totuttua aktiivisemmalta.

Katsoja taivaltaa tehdashalleissa monisivuinen teosluettelo oppaanaan. Teosnumerot puuttuvat tai ne on taitavasti piilotettu. Teosten nimiä jaksaa vielä yläkerrassa yrittää arvailla kohdilleen, mutta viimeistään alasaleissa on pakko luovuttaa.

Kenties tästä seikasta johtuen katsojan roolissa oleminen tuntuu tässä näyttelyssä totuttua aktiivisemmalta. Kun teosnimet eivät ole vihjaamassa piilotetusta ironiasta tai tarjoamassa omaa viitettään kuvataiteen ulkopuolelle, jää tilaan vain katsoja ja kuva. Yläkerran kokonaisuus on varsin moniääninen ja tuntuu kysyvän: Mitä ja miten taiteen tulisi sanoa?

Varpu Eronen

Satu Karhumaan pehmeä veistos Denialisti herättää katsojassa myötätuntoa.
Satu Karhumaan pehmeä veistos Denialisti herättää katsojassa myötätuntoa.

Jotkut teoksista houkuttelevat viipymään äärellään ja etsimään kaikupohjaa toisistaan, kuten Satu Karhumaan, Emilia Aavan ja Hanna Kettusen teokset, jotka tuntuvat pohtivan ihmisyyden olomuotoja.

Teoksissa ihmisestä irronneet tai puuttuvat osat tai asiat tulevat katseen alaiseksi. Satu Karhumaan ihmisen kokoinen, pehmeä Denialisti-veistos herättää vastenmielistä myötätuntoa. Teoksesta on vaikea kääntää katsettaan.

Alasalissa mutkasta kääntyessä on ilo törmätä Pekka ja Teija Isorättyän rytmikkäästi naksuttelevaan veistokseen Silver Space Diamond. Kiiltävä kone on varustettu liiketunnistimella ja sen osat alkavat liikahdella, kun katsoja lähestyy. Valot vaihtuvat liikkeen tahdissa. Outo koje pimeydessä on hauska herättää.

Varpu Eronen

Seppo Renvallin ja Maija Saksmanin videoteos on kuvattu Helsingin Kalasatamassa.
Seppo Renvallin ja Maija Saksmanin videoteos on kuvattu Helsingin Kalasatamassa.

Toinen kohokohta on Seppo Renvallin ja Maija Saksmanin videoteos Powerpoint. Video heijastuu osittain projektorin eteen asetettuihin kulmikkaisiin kiviin. Teos on sydäntäriipaisevan lyyrinen yhdistelmä Kalasataman rakennustyömaata ja kansanmusiikkimaista laulua, jossa “kukkivat roudan maat”.

Videon sanoma on pysäyttävä näinä sulkeutuvien kyläkoulujen ja autioituvan maaseudun aikoina. Mika Karhun vaikuttava veistos, tuohesta ja puusta rakennettu Lentokone, istuu videon kontekstiin loistavasti.

Melankolista tunnelmaa on vaikea karistaa. Onneksi tunnelmaa kohottavat Tuomo Vuoteenoman jännittävät kierrätysosista rakennetut steampunk-henkiset veistokset, jotka ovat samalla lystikkäitä ja tyylikkäitä.

Omassa rauhassaan riippuvissa Pauliina Turakka-Purhosen kangasveistoksissa taas ihminen ja luonto sulautuvat yhdeksi.

Hyvää: Omia suosikkeja on helppo löytää monipuolisesta kokonaisuudesta.

Huonoa: Puuttuvat teosnumerot!

Erityistä: Ammattitaiteilijat opiskelijoiden kanssa yhteisnäyttelyssä.

Luetuimmat

Kommentoidut