Kotkassa ja Kuusankoskella esiintyvät nuoret solistit jännittävät vain innostuksen verran eivätkä murehti, mikä kaikki voisi mennä pieleen — Kapellimestari Esa Heikkilän mielestä todelliset mokat ovat harvinaisia, mutta joskus niitäkin sattuu: ”Solisti levitti sanomalehden eteensä ja ryhtyi lukemaan sitä, kun orkesteri aloitti soittonsa”

Kapellimestarin mielestä sitä ehkä kannattaa miettiä, miten jatkaa eteenpäin, jos jotain sattuu. Pienet kömmähdykset voivat kääntyä voitoiksi.

Kimmo Seppälä

Nuorten solistien konsertissa on instrumentteja moneen lähtöön. Kapellimestari Esa Heikkilä (takana) sanoo, että esiintyjät ja teokset valittiin hyvien ehdokkaiden joukosta.

Kymi Sinfoniettalla on jälleen perinteinen nuorten solistien konsertti. Kaikkein pienimmät esiintyjät ovat yhdeksänvuotiaita. Varttuneimmat ovat nuoria aikuisia.

Solisteja jännittää, vähän.

Se ei vie mihinkään, jos vain ajattelee, missä voi epäonnistua. Eevi Hannonen

— On sellaista innostusjännitystä, kuvailee 12-vuotias Alisa Nokkala.

Moni on samoilla linjoilla. Esimerkiksi Eevi Hannonen sanoo, että totta kai ammattiorkesterin edessä isolle yleisölle esiintyminen on tapaus, mutta sen ei kannata antaa liikaa painaa ajatuksia.

— Se ei vie mihinkään, jos vain ajattelee, missä voi epäonnistua.

Heikkilä pomppasi seisomaan, muut eivät

Ammattilaiset eli konsertin kapellimestari Esa Heikkilä ja orkesteriyhtiön toimitusjohtaja Riikka Luostarinen kannustavat juuri tällaiseen suhtautumistapaan. Mokaamisen riskillä ei pidä liikaa päätään vaivata.

— Elävässä konsertissa voi sattua kaikkea. Sitä ehkä kannattaa miettiä, miten toimii ja miten jatkaa eteenpäin, jos jotain käy. Jokin pieni epäonnistuminen voi kääntyä voitoksi. Kun siitä nousee, hyvinkin saa yleisön sympatiat, Heikkilä sanoo.

Kun kaikkea kerran voi sattua, niin mitä hullua onkaan taakse jäänyt? Ja mikä on oikeasti moka?

Heikkilä kertoo tapauksesta, jossa solisti levitti sanomalehden eteensä ja ryhtyi lukemaan sitä, kun orkesteri aloitti soittonsa. Kaikki ihmettelivät, paitsi ehkä lukija itse ei. Se oli Heikkilän mielestä todellinen moka.

Heikkilä kertoo myös itselleen sattuneen kömmähdyksen. Kun kapellimestari saapuu lavalle, orkesteri nousee seisomaan. Kerran, kun Heikkilä soitti konserttimestarina, hän ei ollut mukana ensimmäisessä kappaleessa, jota ennen siis muut muusikot ponkaisivat ylös. Seuraavaa kappaletta aloitettaessa sitten Heikkilä hyppäsi pystyyn, kukaan muu ei, ja hyppääjä tunsi aiheuttaneensa hämmennystä.

Mutta Luostarinenpa onkin sitä mieltä, että jos joku möhli, niin möhlijä oli muu orkesteri. Kun kerran konserttimestari — jonka rooliin kuuluu myös orkesterin ja kapellimestarin yhdyssiteenä toimiminen — nousi seisomaan, muiden muusikoiden olisi pitänyt tehdä samoin.

Salaatti — tai monipuolinen ohjelma

Nuorten solistien konsertissa on 12 solistia, 12 teosta ja seitsemän instrumenttia. Teosvalinnat ovat näiden Kotkan seudun musiikkiopiston ja Pohjois-Kymen musiikkipiston oppilaiden omia, ehkä opettajan ehdottamia.

Esimerkiksi sellisti Inka-Liisa Piispa soittaa Carl Maria von Weberin adagion ja rondon. Hän kertoo, että hän soitti sitä paljon myös silloin, kun solistiksi hakeminen oli käsillä. Se vaikutti valintaan.

Esa Heikkilä sanoo, että kaiken runsaudesta syntyy tietysti jonkinmoinen sillisalaatti mutta myös paljon vaihtelua tarjoava konsertti.

— Tietoisesti yritimme löytää monipuolisen ohjelman. Meillä oli vaikeus valita tarjolla olleista hienoista esityksistä, mitä otamme.

Hakijoita oli erityisen runsaasti Kotkan seudulta, yli kaksinkertainen joukko Pohjois-Kymenlaaksoon verrattuna.

Kymi Sinfoniettan nuorten solistien konsertti Kotkan konserttitalossa 8.5. klo 19 ja Kuusankoskitalossa 9.5. klo 19.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset