Finaalikonsertteihin valmistautuu kuin kymmenotteluun — Kymi Sinfoniettan muusikoilla voi olla Klami-kisassa omat suosikkinsa, mutta se ei saa kuulua soitossa

Kymi Sinfoniettan muusikot harjoittelevat viisi upouutta teosta, joista kukaan ei vielä tiedä, miltä niiden pitäisi kuulostaa. Monet nykykappaleet ovat teknisesti haastavia.

Ella Karttunen

Harjoiteltavana on viisi teosta, joista kukin kestää 20—30 minuuttia.
Harjoiteltavana on viisi teosta, joista kukin kestää 20—30 minuuttia.

Kolmekymmentäkuusi. Thirty-six.

Kapellimestari Olari Elts antaa kahdella kielellä ohjeet, mitä kohtaa seuraavaksi harjoitellaan. Eltsin kädet käyvät. Soittajat soittavat.

Säveltäjät tuntuvat ajattelevan, että jos soittaja pystyy tähän ja tähän, hän venyy vielä tuohon ja tuohonkin

Harjoiteltavana on Pertti Jalavan alttoviulukonsertto. Sitä ei ole esitetty vielä koskaan, niin kuin ei ole soitettu ohjelmassa olevia muitakaan teoksia.

Elokuussa aloitettiin

Kymi Sinfonietta on valmistautunut jo useita kuukausia tuleviin Uuno Klami -sävellyskilpailun finaalikonsertteihin. Jalavan teoksen lisäksi finaalissa ovat mukana Christopher Culpon, Andrea Porteran, Tomi Räisäsen ja Roberto Sansuinin sävellykset. Tiedossa on suomalais-ranskalais-italialainen ilta.

— Elokuussa aloitettiin. Sen jälkeen kaikki on soitettu ainakin kerran, kertoo orkesterin konserttimestari Raymond Cox.

Cox ja toinen konserttimestari Linda Fogelsone sekä toista viulua soittava Suvi Granberg sanovat, että kaikkia teoksia ei ole pystynyt soittamaan samana päivänä. Joihinkin kohtiin on palattava yhä uudestaan. Jos kaiken yrittäisi ahtaa samaan harjoituskertaan, hiominen ei vain onnistuisi.

Ensi viikolla orkesteri pääsee harjoittelemaan soitettavaansa solistien kanssa. Solisteina ovat italialainen sopraano Valentina Coladonato, venäläissyntyinen alttoviulisti Oleg Larionov, suomalainen pianisti Risto-Matti Marin ja virolainen lyömäsoittaja Heigo Rosin.

Säveltäjätkin saapuvat paikalle. Se on muusikoista jännittävää ja hauskaa.

Ella Karttunen

Raymond Cox ja Suvi Granberg pitävät kappaleita teknisesti vaativina.
Raymond Cox ja Suvi Granberg pitävät kappaleita teknisesti vaativina.

Voi virkistää aivoja

Muusikoiden mielestä upouusien teosten harjoitteleminen on toisenlaista kuin vaikkapa Beethovenin. Vanhoista tutuista ensiksikin tietää, miltä niiden pitäisi kuulostaa. Toiseksi niistä tietää, mitkä kohdat vaativat enemmän satsauksia kuin muut.

Muusikot myöntävät, että teokset ovat vaikeita tai että niissä on ainakin vaikeita osuuksia. Raymond Cox sanoo, että monet nykykappaleet ovat teknisesti haastavia. Säveltäjät tuntuvat ajattelevan, että jos soittaja pystyy tähän ja tähän, hän venyy vielä tuohon ja tuohonkin.

Cox vertaa sävellyskilpailun finaalia kymmenotteluun. Osaamista joutuu näyttämään monella tavalla. Uusia teoksia on monta, ne ovat 20—30 minuutin mittaisia, ja tyylilajit vaihtelevat.

He aprikoivat, ovatko uudet kappaleet yleisölle vaikeita. Heidän neuvonsa kuulijoille on, että niillä voi virkistää aivoja. Parhaimmillaan teokset herättävät uusia ajatuksia — vaikkei niistä pitäisikään. Niitä voi puntaroida myös miettien, mitä ne kertovat ajastamme.

Ella Karttunen

Olari Elts on kapellimestarina ja yhtenä tuomarina.
Olari Elts on kapellimestarina ja yhtenä tuomarina.

Mieltymyksillä ei väliä

Soittajien mieltymykset eivät saisi kuulua konsertissa. Vielä vähemmän ne saisivat kuulua kilpailussa.

Silti muusikotkin todennäköisesti pitävät joistakin teoksista enemmän kuin joistakin toisista.

Suvi Granberg sanoo, että kaikille teoksille tasavertaisen mahdollisuuden antaminen on juuri ammattitaitoa.

— Kyse on esittämisestä. Sillä ei ole merkitystä, mistä soittaja pitää ja mistä ei.

Tosin Klami-kilpailun yhteydessä orkesterikin saa sanoa mielipiteensä. Orkesteri valitsee suosikkinsa, joka julkistetaan joskus myöhemmin. Tässä vaiheessa ainakin Coxilla ja Fogelsonella on jonkinmoinen käsitys, mitä itse mahdollisesti äänestää. Mutta sen ei siis pitäisi ilmetä mitenkään soittamisessa.

Yleisön suosikki tulee julki palkintojenjaossa, vaikka entinen tietysti painaa tuomariston kanta.

Tarjolla Klami-menyitä

Kansainvälisen sävellyskilpailun finaaliviikkoon liittyy myös oheisohjelmaa. Muutamissa Kotkan ja Kouvolan ravintoloissa on tarjolla Klami-menyy.

Pianisti Esa Ylönen ja viulisti Sirkku Mantere esittävät Uuno Klamin sävellyksiä Kouvolassa maanantaina ja Ylönen, Mantere ja sellisti Laura Bucht Kotkassa keskiviikkona.

Neljäs Klami-kisa

Kansainvälinen Uuno Klami -sävellyskilpailu järjestetään nyt neljännen kerran.

Kilpailuun lähetettiin 283 sävellystä 38 maasta.

Tuomaristo valitsi finaaliin viisi teosta.

Kymi Sinfonietta soittaa ne ensi viikolla torstain ja perjantain konserteissa.

Voittaja ratkeaa Kotkassa perjantaina.

Finaaliteokset ovat Christopher Culpon Mundus Imaginalis pianolle ja orkesterille, Pertti Jalavan alttoviulukonsertto, Andrea Porteran Klecksophonic Lieder, Tomi Räisäsen Portal (marimbakonsertto) ja Roberto Sansuinin Four Tales for Small Orchestra.

Kilpailun tuomariston muodostavat säveltäjät Kalevi Aho, Magnus Lindberg ja Erkki-Sven Tüür sekä kapellimestari Olari Elts.