Italialais-saksalainen laatuilta

Kymi Sinfoniettan sinfoniakonsertti. Johtajana Olari Elts. Solistina Antje Weithaas, viulu. Kuusankoskitalon Kuusaa-sali 9.2.

Sari Tauru

Antje Weithaas vieraili Kymenlaaksossa kuluneella viikolla.

”Italia ei ole maa — se on tunnetila”, filosofoitiin Billy Wilderin elokuvassa Avanti aikoinaan. Italia onkin inspiroinut taiteilijoita jo vuosisatoja, suomalaisiakin kuten Sibeliusta. Kymi Sinfoniettan konsertissa puheenvuoron saivat saapasmaasta innoittuneet saksalaiset säveltäjät, ja sieltä oli kotoisin myös illan solisti.

Mendelssohnin Viulukonsertto nousi illan päätapahtumaksi, kiitos hienon solistin. Antje Weithaas teki siitä verevää ja ilmeikästä musiikkia. Hänen soitossaan yhdistyi eteenpäin kantava ajatus kauniiseen tunnelmien välittämiseen.

Mendelssohnin Viulukonsertto nousi illan päätapahtumaksi, kiitos hienon solistin.

Einojuhani Rautavaaran lohkaisun mukaan Mendelssohnin konsertto on joko kesäyön unelma tai Nalle Puh. Weithaasin tulkinnassa ei jälkimmäisestä ollut jälkeäkään. Hän tavoitti säveltäjän kuohuvan tunneilmaisun säilyttäen samalla teoksen klassisen muotopuhtauden.

Ihailin monia hienoja, pitkäjänteisiä linjoja. Kuultiin siis taitavan viulistin mutta ennen kaikkea hienon muusikon tulkinta. Vaikutelma syvällisestä muusikosta vahvistui ylimääräisenä kuullun osan Bachin C-duuri-soolosonaatista myötä.

Olari Elts operoi Schubertin Alkusoitossa italialaiseen tyyliin kuin taiturillinen kokki patojensa ääressä: hän annosteli ja maustoi kätevästi ja rakenteli säveltäjän aikalaisia ravistelleet Rossini-crescendot kontrollilla.

Myös Mendelssohnin riemastuttava Sinfonia nro 4 eteni oivaltaen mutta yliampumatta. Etenkin sinfonian finaalissa puhaltimet pääsivät näyttämään taituruuttaan. Eltsin johdolla orkesterisoitto oli kuosissaan. Viime konsertin notkahduksia ei kuulunut.

Elts ei ehkä ole vuolaiden, pakahduttavien tunteiden tulkki, mutta hienoja muusikoitahan on monenlaisia.

|

Jukka Kumpulainen

Hyvää: Kaikki laadukasta, solistinumero jopa erityinen

Huonoa: —.

Erityistä: Oli virkistävää huomata, kuinka hieno teos monien puolitekoisten esitysten kuluttama Mendelssohnin konsertto on.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.