Silitysraudasta saa laivan tai rokkilaulajan — Kymenlaakson rahaston tuki mahdollisti hankkeen, jossa taiteilija tulee vaikka joka kouluun, vaikkei fyysisesti matkustakaan

Virolahtelainen Satu Liikkanen ja kaarinalainen Arto Kunnola ovat tuottaneet uudenlaista materiaalia koulujen kulttuurikasvatuksen tueksi.

Linda Varoma

Satu Liikkanen sanoo, että tässä vaiheessa taidepoliun virtuaalisuus tarkoittaa digitaalisuutta. Myöhemmin se voi tarkoittaa vaikka lisättyä todellisuutta. Arkistokuva on Liikkasen satumetsästä.
Satu Liikkanen sanoo, että tässä vaiheessa taidepoliun virtuaalisuus tarkoittaa digitaalisuutta. Myöhemmin se voi tarkoittaa vaikka lisättyä todellisuutta. Arkistokuva on Liikkasen satumetsästä.

Vanha silitysrauta voi olla vaikka laiva. Jos sen kääntää toiseen asentoon, siitä saattaa tulla rokkilaulaja, jonka nenänä on raudan kahva. Peltikannu saa ehkä hirnua hevosena, tai sitten se voi olla hienon rouvan lemmikkihiiri. Rouvana olkoon valkoinen pitsinenäliina ja tyttönä punainen kenkä.

Esineteatterissa kaikki on mahdollista. Peltikannut, nenäliinat ja kengät ovat rooleissa Nukketeatteri Ofelian Topelius-esityksessä, ja se taas liittyy Kymenlaakson rahaston rahoittamaan virtuaaliseen taidepolkuun.

Kyseessä on hanke, jolla tuotetaan digitaalista materiaalia alakoulujen kulttuurikasvatuksen tueksi.

 

Kohta tulee tiedepolku

Virolahtelaisen Satu Liikkasen ja kaarinalaisen Arto Kunnolan työryhmä sai keväällä Kymenlaakson rahastolta 10 000 euron apurahan taidepolun suunnitteluun ja pilotointiin. Sen ensimmäinen osa — Topeliuksen maailmaan ja esineteatterin tekemiseen johdattava satuviikon digitaalinen työpaja — on nyt valmis.

Työpaja on tarkoitettu ennen muuta 1. — 4.-luokkalaisille opettajan kanssa toteutettavaksi. Liikkanen kuitenkin sanoo, että siihen voivat tarttua ketkä tahansa, jos aihe houkuttaa. Paraikaa kuluvan satuviikon ja tänä vuonna vietettävän Zacharias Topeliuksen 200-vuotisjuhlavuoden tiimoilta materiaali on maksuttomasti valtakunnallisessa levityksessä.

Polkuja on tarkoitus julkaista lähiaikoina lisää. Tekijöillä on jo valmiina tiedepolku ja esiintymisjännitystä ja ilmaisutaitoa käsittelevä polku, ja Liikkanen arvelee, että ne ovat käytettävissä piakkoin. Työryhmän tarkoituksena on tuottaa kaikkiaan viisi pilottia.

— Taiteilijat eivät vielä osaa hyödyntää digitaalisuutta ansaintamallina, Liikkanen arvioi.

Ansaintamalli on yksi taidepolun tarjoomuksista. Toinen on lähtöajatus on korkeatasoisen digimateriaalin tuottaminen kouluihin.

Taidepolussa taiteilija pääsee kouluun opettajan työpariksi, ilman että hänen tarvitsee fyysisesti mennä sinne. Ofeliankin Topelius-esitys on katsottavissa netistä. Näin se tavoittaa yhtä helposti syrjäseudun kuin ison kaupungin koululaiset.

 

Keksikää itse tai lukekaa

Taidepolku ei kuitenkaan ole vain netistä katsottava video. Tarkoitus on, että koululaiset ja heidän opettajansa osallistuvat aktiivisesti oppitunnin kulkuun.

Myös Nukketeatteri Ofelia haastaa luokan toimimaan: se esittää katkelman näytelmää, mutta jättää sen kesken. Oppilaiden tehtävänä on keksiä jatko itse tai sitten lukea alkuperäinen teksti.

 

 

 

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet