”Tunnesäätelyn ansiosta osaan tyynnyttää itseni vaikeina hetkinä”, sanoo Kirsi, 40 — Erityispedagogiikan dosentti kertoo, miksi itseään on toisinaan viisasta suojata vaikka somelta

Tunnesäätely on opittavissa oleva taito. Tunteiden säätelyä on myös se, että osaa kertoa sanallisesti, miltä tuntuu.

Päivi Virta-Salo

Jos saapuu ylipukeutuneena juhliin, saattaa hetken hävettää. Tunnesäätelyvaikeuksista kertovassa kirjassa neuvotaan olemaan taistelematta tunnetta vastaan.
Jos saapuu ylipukeutuneena juhliin, saattaa hetken hävettää. Tunnesäätelyvaikeuksista kertovassa kirjassa neuvotaan olemaan taistelematta tunnetta vastaan.

Kolmen lapsen äiti Kirsi, 40, on aina tarvinnut paljon omaa tilaa.

Kun kahdeksan vuotta sitten syntynyt esikoinen osoittautui erityislapseksi, jolla diagnosoitiin aistijärjestelmän toimintahäiriö, Kirsin oli pakko perehtyä tunnesäätelytaitoihin — sekä itsensä että lapsen vuoksi.

Äitinä hän ei enää voinut paeta kuormittavia tilanteita, vaan hänen oli osattava toimia niissä oikein tai mieluiten vältettävä ne kokonaan. Siksi hän opetteli ennakoimaan vaaranpaikat.

— Oli siis oltava aina kaksi askelta edellä, Kirsi sanoo.

Hän ei esiinny tässä jutussa omalla nimellään suojellakseen lastaan.

Ei tarvitse heti ampua täysillä

Tunnesäätely on sitä, että osaa adaptoida eli sopeuttaa käytöksensä ympäristön vaatimuksiin, määrittelee erityispedagogiikan dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara Helsingin yliopistosta.

Siis juuri sitä, mitä Kirsi kertoo tekevänsä.

On viisasta suojata itseään ja välttää liikaa tunteita kuohuttavia ja kuormittavia asioita. Lotta Uusitalo-Malmivaara

— Se on esimerkiksi sitä, että vaikka joku käyttäytyisi pöhkösti, itse ei heti ammu täysillä, vaan hengittelee ja antaa tilanteen mennä ohi, Uusitalo-Malmivaara sanoo.

Joskus tilanteeseen sopeutuminen voi näkyä siten, että ujo ihminen opettelee avaamaan suunsa ja puhumaan isonkin joukon edessä, pelosta huolimatta.

— Kun puhutaan tunteiden säätelystä, ajatellaan ensimmäisenä tunteiden hillitsemistä, vaikka yhtä lailla se on sitä, että niitä ruuvataan tarpeen tullen vähän ylöspäin, Uusitalo-Malmivaara sanoo.

Tunteiden säätelyä on myös se, että osaa sanoittaa tunteensa eli kertoa, että ”nyt olen pettynyt” tai ”nyt hävettää”. Silloin ei ole niin suurta tarvetta korottaa ääntään tai kätkeä kasvojaan.

Tunteita voi säädellä tietoisesti

Myös Kirsi säätelee tätä nykyä omia tunteitaan tietoisesti

Tilanteeseen sopeutumista ja ennakointia on myös se, että hän kirjaa kalenteriin kaikki menonsa. Jos jonakin arkipäivänä on keskimääräistä enemmän touhua, hän ruksaa pari seuraavaa päivää kalenterista yli.

Kirsin ei ole vaikea sanoa ei, sillä hän on palanut kahdesti loppuun ja oppinut läksynsä.

— Minulla ei ole tarvetta selitellä omia perustarpeitani kenellekään. Tiedän, ettei minusta ole kuormittuneena kenenkään auttajaksi.

Kirsi kokee olevansa tasapainossa itsensä ja tunteidensa kanssa, kun pitää kiinni omannäköisistään valinnoista eikä odota niille muilta hyväksyntää.

Uusitalo-Malmivaaran mukaan moni säätelee tunteitaan tietoisesti myös vähentämällä esimerkiksi sosiaalisen median käyttöä. Muiden oletetun onnen näkeminen voi ahdistaa yksinäistä.

— On viisasta suojata itseään ja välttää liikaa tunteita kuohuttavia ja kuormittavia asioita.

Räksyttävä koira takaisin hihnaan

Uusitalo-Malmivaara korostaa, että tunnesäätely on opittavissa oleva taito. Hänen mukaansa on huono selitys mennä sen taakse, että meidän suvussa nyt ollaan aina oltu tällaisia kuumakalleja tai tuppisuita.

— Ujosta voi kouliutua sosiaalisesti rohkeampi ja puhelias voi oppia, ettei hänen aina tarvitse olla äänessä.

Kun lapselle haluaa opettaa tunnesäätelyä, kannattaa Uusitalo-Malmivaaran mukaan olla konkreettinen.

— Voi vaikka sanoa, että nyt se räksyttävä koira pääsi näemmä taas irti. Mites me saataisiin se takaisin hihnaan?

Uusitalo-Malmivaara muistuttaa, että aikuisen pitää olla lapsen tukena ja ”lainata oman tyyneytensä tälle”. Sitä kutsutaan tunteiden yhteissäätelyksi. Hän kehottaa myös tuhlaamaan kehuja. Lapsen pienistäkin onnistumisista kannattaa tehdä numero.

— Se, mihin kiinnitetään huomiota, kasvaa.

On tärkeä kehua siitä, missä lapsi onnistui, eikä siitä, että hän juuri ja juuri vältti epäonnistumisen.

All Over Press

Tunteilla on tärkeitä tehtäviä, joten niitä kannattaa tarkastella uteliaasti ja armeliaasti.

Toiveikkuus auttaa tunteiden säätelyä

Tunnekuohunkin keskellä on viisasta miettiä, mikä kaikesta huolimatta elämässä toimii.

— Myönteisyys ja toiveikkuus helpottavat tunteiden säätelyä, Uusitalo-Malmivaara perustelee.

Kirsi puolestaan soisi, että tunnesäätelytaitoja opetettaisiin enemmän myös koulussa, sillä niillä on suora yhteys ihmissuhteisiin.

Hän on huomannut, että tunnesäätelytaidoista on apua elämän kriiseissä.

— Silloin osaa vaikeuksienkin keskellä tyynnyttää itsensä ja vakuuttaa, että kaikki menee hyvin.

Hävettää — olen ylipukeutunut!

Voimakas häpeä on yksi tuskallisimmista tunteistamme, muistutetaan Duodecimin uudessa kirjassa Viisas mieli — Opas tunnesäätelyvaikeuksista kärsiville.

Häpeän kuuluukin olla erittäin epämiellyttävä, sillä häpeän tehtävä on lopettaa lauman normien vastainen käyttäytyminen ja siten estää hylätyksi joutuminen. Ihmislajin alkuaikoina hylkääminen olisi merkinnyt kuolemaa.

Häpeän tunne on usein myös ohimenevä ja melko lievä. Jos esimerkiksi kutsuilla huomaa olevansa räikeästi ylipukeutunut, kokee yleensä jonkinlaista häpeää muiden katseiden alla. Jos häpeäreaktiota yrittää peittää tai pyristellä siitä kokonaan eroon, tilanne pahenee ja häpeä voimistuu.

Miten siis toimia, kun hävettää?

Opettele ensin hyväksymään häpeäreaktiosi. Sano mielessäsi: ”Nyt hävettää. Antaa hävettää.” Älä taistele vastaan. Jatka sitä, mitä olit tekemässä. Tämä on vaikeaa, mutta harjoitus tekee mestarin.

Häpeä yllyttää yleensä painamaan kasvot piiloon ja puhumaan hiljaisella äänellä. Kokeile, miltä häpeän hetkellä tuntuisi toimia täysin päinvastoin. Ota ryhdikäs asento, katso muita silmiin ja jatka sitä, mitä olit tekemässä. Häpeän tunne vaimenee 10—20 minuutissa, ehkä nopeamminkin.

Mari Männistö

Häpeän ja surun tunteita voi oppia säätelemään.

Surua vältellään luonnollisesti kaikin keinoin

Yksi vaikeimmista tunteista on suru. Ei ihme, että moni yrittää välttää surun kokemista kaikin keinoin.

Surun tunne syntyy, kun menetämme tai pelkäämme menettävämme jotakin rakasta. Jos huomaat vältteleväsi surun tunnetta kaikin tavoin, voit tietoisesti harjoitella sen kohtaamista. Kannattaa aloittaa pienistä surun aiheista ja miettiä myös jokin asia, johon voit tarvittaessa siirtää huomiosi, jos harjoitus käy raskaaksi. Se voi olla vaikka kirja tai elokuva, jota alat katsoa.

Osoita ymmärrystä itsellesi siinä, että totta kai voit olla surullinen. Älä lietso sitä äläkä takerru siihen. Jos tilanne uhkaa riistäytyä käsistä, muista lähelle varaamasi kirja tai elokuva ja keskity siihen. Toista harjoitus aika ajoin.

Myöhemmin uskallat kohdata jonkin elämäsi suurista suruista kuten läheisen kuoleman.

Opi elämään tunteiden kanssa

Tunteiden säätely on taito, jonka voi oppia tai jota voi entisestään parantaa minkä ikäisenä vain. Tavoitteena ei ole päästä tunteista eroon vaan oppia elämään niiden kanssa.

Tunteilla on tärkeitä tehtäviä, joten niitä kannattaa tarkastella uteliaasti ja armeliaasti.

Toiset ovat tunneherkempiä kuin toiset. Asiat menevät tunneherkän ihon alle ja satuttavat häntä. Hyvin tunneherkältä ihmiseltä eivät jää pienimmätkään ilmeenvaihdokset tai äänensävyn muutokset huomaamatta.

Tunnesäätelyvaikeudet voivat ilmetä myös esimerkiksi hallitsemattomina tunnetiloina, tunteenpurkauksina, impulsiivisena käyttäytymisenä tai juuttumisena vaikkapa vihan, häpeän tai kelpaamattomuuden tunteisiin ja niiden tuomaan yksinäisyyteen.

Jos ihminen ylisäätelee tunteitaan, niitä on vaikea ilmaista. Voimat hupenevat tunteiden piilottamiseen.

Tunnesäätelyvaikeudet voivat ilmentyä päihteiden liikakäyttönä ja syömisongelmina sekä toisaalta mieliala- ja ahdistusoireina. Ne vaikeuttavat myös vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa.

Tunneherkkyys ei silti ole sairaus eikä välttämättä edes ongelma. Ihminen voi reagoida herkästi ja tuntea voimakkaasti ja silti elää tyydyttävää elämää.

Tunnesäätely

Tunnesäätely on kykyä hillitä voimakkaaseen tunteeseen liittyvää impulsiivista tai pulmallista käyttäytymistä.

Se on myös kykyä koostaa itsensä toimimaan jonkin mielialasta riippumattoman tavoitteen suuntaisesti.

Tunnesäätely on kykyä voimakkaan tunnetilan vallitessa suunnata huomionsa uudelleen johonkin muuhunkin kuin tunteeseen liittyviin seikkoihin. Se on myös kykyä rauhoittaa itseään.

Tunneherkän ihmisen tunteet viriävät herkästi: pienetkin asiat aiheuttavat tunnereaktion. Hänen tunnereaktionsa on voimakas. Tunteiden laantuminen on hidasta ja voi kestää useita päiviä.

On hyvä muistaa, että miellyttäviä asioita tekemällä tai kiitollisuusharjoituksilla ei ole tarkoitus mitätöidä vaikeuksia, vaan antaa aivoille niiden tarvitsemia lepohetkiä ja tasapainottaa kärsimystä.

Lähde: Viisas mieli — Opas tunnesäätelyvaikeuksista kärsiville (Duodecim, 2019).

Kommentoidut