12 vinkkiä ihanaan lomaan — Kysyimme työterveyspsykologeilta, kuinka pyristellä irti arjesta ja piippaavista älylaitteista ja miten lomalta kannattaa palata

Sopiva loman kesto on vähintään 2-3 viikkoa. Työntekijän hyvinvointi paranee keskimäärin kahdeksan päivän ajan loman alettua. Jos työasiat pyörivät lomallakin päässä, tunnin huolihetkestä voi olla apua.

Anne Rask

Juhannus on suosittu ajankohta kesäloman aloittamiselle. 
Juhannus on suosittu ajankohta kesäloman aloittamiselle. 

Juhannuksesta alkaa usean suomalaisen kesäloma. Työterveyspsykologit Tanja Lappi ja Antti Aro antavat vinkit onnistuneeseen lomaan laskeutumiseen.

Ennen lomaa

1. Laske kierroksia. Rauhoita työtahtia muutama päivä ennen lomalle jäämistä, jos se vain on mahdollista.

2. Priorisoi. Valitse työt, jotka teet valmiiksi ennen lomaa. Muista, ettei kaikkea välttämättä ehdi tehdä ennen vapaalle jäämistä. Neuvottele tarvittaessa esimiehen ja kollegoiden kanssa mahdollisesta työnjaosta.

Seppo Rautiovaara

Työtahtia olisi hyvä rauhoittaa muutama päivä ennen lomalle jäämistä.



3. Suunnittele paluu. Listaa pari asiaa, joihin tartut heti töihin palattuasi. Näin tulevat työtehtävät eivät vaivaa mieltä lomalla. Toisaalta tiedät, että lomalta paluu tapahtuu hallitusti. Unohda listan sisältö loman ajaksi.
— Töitä ei varmastikaan saa karistettua heti ensimmäisinä lomapäivinä pois mielestä. Ja siitä ei kannata huolestua. Työasioita vilistää mielessä, ja vauhdin hiljentäminen saattaa jopa ahdistaa loman alussa, sanoo työterveyspsykologi Tanja Lappi työterveyspalveluita tarjoavasta Heltistä.

4. Pohdi, mitä onnistunut loma mielestäsi sisältää. Minuuttiaikataulua ei kannata laatia, mutta väljästi suunniteltu ohjelma voi sopia joillekin. Hyödynnä kesän tapahtumat ja matkailumahdollisuudet. Tapaa ystäviä ja sukulaisia, kun lomalla kerrankin on aikaa.
— Lomaa kannattaa viettää sen mukaan, mitä keho ja mieli kaipaavat. Jos työssä ja elämässä ylipäätään on ollut kova kiire, kannattaa lomalla tasata kierroksia ja etsiä rauhallisuutta. Jos taas elämässä on ollut liian vähän tapahtumia tai haasteita, niitä voi etsiä lomalta, Tanja Lappi neuvoo.

Yksi keino päästä irti arkirutiineista, on tehdä pieni matka heti loman alkuun.
— Vaihtelu auttaa aina irrottautumaan. Lomamatka on tehokas keino irrottautua arjen rutiineista, sanoo johtava työterveyspsykologi Antti Aro Terveystalosta.

Lomalla

1. 2—3 viikkoa vähintään on sopiva loman kesto. Tutkimusten mukaan työntekijän hyvinvointi paranee keskimäärin kahdeksan päivän ajan loman alettua. Lomapäiviä kuitenkin kannattaa jättää säästöön talveksi, sillä loman hyvinvointivaikutukset haihtuvat nopeasti.
— Myös arjessa on tärkeää huolehtia riittävästä palautumisesta. Palautumista ei saisi laskea pelkästään lomien varaan, vaan tärkeintä on tasapainoinen arki. Hyväkään loma ei kompensoi sitä, jos töissä on koko ajan liian tiukalla, Antti Aro sanoo.

2. Lomarauha. Laita sähköpostiin lomaviesti ja sulje työpuhelin. Jos jokin työasia tulee mieleesi, voit kirjata sen ylös ja sitten unohtaa sen loman ajaksi. Mikäli tehtäviäsi hoitaa loman ajan sijainen, muista kertoa hänelle, mistä hän saa tarvittaessa lisätietoa työtehtäviin.

Marleena Liikkanen

Sähköpostin lomaviesti ja työpuhelimen sulkeminen auttavat harmoniseen lomatunnelmaan pääsyssä.



3. Tunnin huolihetki voi auttaa, jos työasiat yhä pyörivät päässä. Tanja Lappi neuvoo huolihetken aikana kirjaamaan kaikki mieltä kuormittavat asiat ylös ja varaamaan kalenterista ajan, jolloin työstää asioita loman jälkeen. Sen jälkeen mielen voi rauhoittaa lomalle.

4. Ota kohtuudella. Loma-aika on usein riskialtis henkilöille, jotka kamppailevat vähentääkseen alkoholin käyttöä. Muista myös, että alkoholin käyttö vaikuttaa esimerkiksi kehosi palautumiseen ja unen laatuun.

Takaisin töihin

1. Vältä paniikki ensimmäisenä työaamuna. Muutama päivä ennen loman loppumista kannattaa palautella itseään arjen rytmiin: mene ajoissa nukkumaan, herää samoihin aikoihin kuin työaamuina, säännöllistä ateriarytmi, Tanja Lappi neuvoo.

Näin muutos lomalekottelusta kiireiseen työaamuun ei ole niin raju.
— Lomaa edeltävänä päivänä kannattaa huolehtia itsensä julkisen näyttäytymisen sallivaan kuntoon: ajaa parta, kammata hiukset, kaivella kaappien perukoilta töihin sopivat vaatteet sekä tsekata, missä olikaan läppärin johto ja käyntikortit, Lappi sanoo.

2. Palaa keskellä viikkoa töihin. Pyri ajoittamaan töihin palaaminen keskelle viikkoa. Tällöin saat kevyemmän alun, koska ensimmäinen viikko ei tunnu liian pitkältä ja raskaalta.

AOP

Työterveyspsykologit neuvovat, että lomalta paluu kannattaisi ajoittaa keskelle viikkoa. Näin ensimmäinen työviikko on kevyempi ja lomalta palaaminen sujuu pehmeämmin.



3. Totuttele työrytmiin. Töihin palatessa väsymystä ei kannata säikähtää — keho ja mieli totuttelevat vielä uuteen vuorokausirytmiin. Aloita työt rutiineista ja tehtävistä, jotka olet suunnitellut tekevästi ennen lomaa. On luonnollista, että siirtyminen lomalta arkeen tuntuu haastavalta riippumatta siitä, oliko loma onnistunut. Arkirytmi palautuu vaiheittain yleensä yhden tai kahden viikon kuluessa.

4. Ota opiksi lomasta.
— On hyvä muistaa, ettei maailmaa tarvitse saada valmiiksi tälläkään kvartaalilla, eikä varsinkaan tänään. Koki loman onnistuneeksi tai ei, irtiotto töistä on toivottavasti joka tapauksessa palauttanut suhteellisuudentajua kiireeseen. Mieti, mikä loma-aamuissa oli ihanaa. Saisiko niitä fiiliksiä tuotua arkiaamuihinkin? Lappi sanoo.

Töihin palatessa väsymystä ei kannata säikähtää — keho ja mieli totuttelevat uuteen vuorokausirytmiin.

Jutussa on käytetty lähteenä haastattelujen lisäksi Työterveyslaitoksen koostamia ohjeita kesälomaan.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset