Pääkirjoitus: Merenkulun sopimuskiistassa osapuolet ovat kaukana toisistaan

Kauppamerenkulkua ja jäänmurtajia koskeva lakko uhkaa pysäyttää valtaosan Suomen ulkomaankaupasta maaliskuun alusta, ellei alan työehtosopimusneuvotteluissa päästä sitä ennen sovintoon. Neuvotteluaikaa on vielä kaksi viikkoa, mutta tällä hetkellä osapuolet Suomen Merimies-Unioni SMU ja Suomen Varustamot ovat kovin kaukana toisistaan. Neuvotteluja on käyty helmikuun alusta asti.

Työnantajan mukaan SMU vaatii tälle vuodelle 2,5 prosentin palkankorotuksia sekä tekstimuutoksia, joiden kustannusvaikutus olisi yhtä suuri. Toiselle vuodelle palkkavaatimus on yli 2,5 prosenttia. Työntekijäpuoli kiistää esittäneensä tällaista. Se sanoo sen sijaan varustamojen tarjonneen nollakorotuksia ja ulkomaisen halpatyövoiman käytön kaksinkertaistamista nykyisestä. Puheisiin saattaa sisältyä neuvottelutilanteeseen kuuluvaa retoriikkaa, mutta näkemysero tuntuu suurelta.

Osapuolet tapaavat valtakunnansovittelijan toimistossa maanantaina, ja toivottavaa olisi, että neuvotteluissa päästäisiin eteenpäin. Suomen tuonnista ja viennistä noin 80 prosenttia kulkee laivoilla, ja olisi valitettavaa, jos se vaarannettaisiin tai pysäytettäisiin yhden sopimusalan ongelmien takia. Jos lakko pääsee alkamaan, niin samalla alkaisi jälleen keskustelu lakko-oikeuden rajoista.

Ulkomaalaisessa omistuksessa olevat laivat voisivat yhä liikennöidä, mutta jäänmurron pysähtyminen lopettaisi senkin. Jäänmurtajapuolella lakonuhka kohdistuu valtioyhtiö Arctiaan, joka viime vuoden lopulla vaihtoi toimitusjohtajaa huonon liiketuloksen takia ja kävi mittavat yt-neuvottelut. Siihen tilanteeseen isot palkankorotukset sopivat huonosti.

Markku Kumpunen

markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi