Vienti hyppäsi uudelle tasolle

Suomen talous on kasvanut hiljalleen jo useiden kuukausien ajan. Nousukauden alkamista ei kuitenkaan ole uskallettu kunnolla julistaa, koska yksi olennainen tekijä on puuttunut. Nyt se voidaan kuitenkin ehkä tehdä, kun vientikin on kääntynyt selvään kasvuun.

Tullin ennakkotilaston mukaan Suomen vienti oli maaliskuussa oli 5,2 miljardia euroa. Edellisen kerran vienti ylitti viiden miljardin euron rajan vuonna 2014. Vienti EU-maihin nousi jopa 15 prosenttia. Myös Yhdysvaltoihin ja Kiinaan rahdattiin Suomesta tavaraa selvästi aikaisempaa enemmän.

Hyvä lukema on myös sillä tavalla aito, ettei siihen sisälly yksittäisen risteilykaupan aiheuttamaa piikkiä vaan vientiä on saatu kasvatetuksi useilla eri toimialoilla. Muuallakin taloudessa menee nyt lujaa. Kauppalehti uutisoi (9.5.) pörssiyhtiöiden hyvästä alkuvuodesta. Yhtiöiden liikevaihto on kasvanut kahdeksan prosenttia ja liikevoitto 14 prosenttia. Kaksi kolmasosaa yrityksistä on parantanut tulostaan.

Suomi on ilmeisesti vihdoinkin päässyt kiinni Euroopassa jo aikaisemmin alkaneesta kasvusta. Myös Venäjän kohentunut tilanne on edistänyt vientikauppaa. Kolmas syy nousuun on parjattu kilpailukykysopimus, jonka kustannuskehitystä leikkaava vaikutus on alkanut purra vientimarkkinoilla. Sitä etua ei nyt pitäisi hukata, vaikka palkkapaineet monen lamavuoden jälkeen ovatkin ymmärrettävät. Suomen julkinen talous on edelleen yhtä velkainen, eikä yksi hyvä kuukausi tuo siihen muutosta.

Toivottavasti kasvu alkaa pian näkyä myös lisääntyvinä verotuloina, uusina investointeina ja työpaikkoina muuallakin kuin telakoilla ja autotehtaalla.

Markku Kumpunen markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.