Viinarallia verovaroilla

Majoitus- ja ravintola-alan etujärjestö MaRa on pitkään arvostellut Viron ja Ruotsin matkustajaliikenteen saamaa yritystukea. Järjestön mielestä tuki on vääristänyt alan kilpailutilannetta, koska maapuolella toimivat yritykset eivät ole voineet sitä saada. MaRa on myös muistuttanut, että matkustajaliikennettä tukemalla valtio samalla tukee etenkin Viron suunnalla niin sanottua viinarallia, joka aiheuttaa valtiolle suuret veromenetykset.

Väitteidensä tueksi MaRa on teettänyt Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoululla selvityksen, jossa ensimmäistä kertaa katsottiin, kuinka paljon matkustajalauttaliikenne saa tukea. Sen mukaan kokonaismäärä vuosittain on noin 240–250 miljoonaa euroa, josta alkoholi- ja valmisteverojen osuus on noin 184 miljoonaa euroa.

Laveasti tulkiten valtio tukee 184 miljoonalla eurolla sitä, että kansalaiset voivat käydä ulkomailla huvittelemassa sekä ostamassa matkalla verovapaita ja halpoja juomia sen sijaan, että he hankkisivat ne kotimaasta ja maksaisivat veronsa yhteiseksi hyväksi. Yksityisen tuonnin takia valtio menettää vuosittain arvioiden mukaan noin 300 miljoonan euron verotulot tuen päälle.

Merenkulun tuet ovat moniulotteinen kokonaisuus. Matkustajalautoilla on turismin lisäksi iso merkitys huoltovarmuuden ja ulkomaan tavaraliikenteen kannalta. Kyse on samalla myös työllisyydestä ja meriosaamisen ylläpitämisestä. Pitäisi selvittää, missä määrin matkustajaliikenne auttaa ylläpitämään hyötyliikennettä ja toisaalta, olisiko helposti mahdollista erottaa tavaraliikenteen tuki turismin pönkittämisestä. Veronkierron tukeminen verovaroin ei ole järkevää.

Markku Kumpunenmarkku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.