Haastattelut tuottavat tulosta

Vastustus oli äänekästä, kun Juha Sipilän (kesk.) hallitus päätti tämän vuoden alussa aloittaa työttömien säännölliset haastattelut. Kolmen kuukauden välein tehtäviä haastatteluja kuvailtiin työttömien ”kyykyttämiseksi”, kun ”työpaikkoja ei kuitenkaan ole yhtään enempää kuin ennenkään”.

Nyt yhdeksän kuukauden jälkeen on kuitenkin havaittu, ettei haastattelurumbaa ole pyöritetty turhaan. Alustavien tulosten perusteella haastatteluista eli työttömän työllistymissuunnitelman päivittämisestä on ollut apua. Esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyyden kasvu on pysähtynyt tänä vuonna jatkuttuaan koko tämän vuosikymmenen. Työttömyys muuttuu pitkäaikaiseksi, kun se on jatkunut yhtä mittaa yli vuoden.

Osa parantuneesta työllisyyskehityksestä on talouskasvun ansiota, mutta ei kokonaan. Tähän viittaa se, että niillä alueilla, joissa haastatteluja on tehty enemmän myös päättyneiden työttömyysjaksojen määrä on suurempi. Siksi onkin ikävää, että haastattelujen määrä vaihtelee paljon alueittain. Etelä-Savossa työttömistä on haastateltu yli 60 prosenttia, kun tilaston hännänhuipussa Kaakkois-Suomessa vain yli 40 prosenttia. Kun riippuvuus haastattelujen ja työttömyysjakson päättymisen välillä on noin suuri, niin Kaakkois-Suomessa on syytä panostaa niiden tekemiseen. Työttömistä ei liene pulaa.

Haastattelujen ansiosta on myös onnistuttu siivoamaan TE-keskuksen rekistereistä tuhansia henkilöitä, jotka eivät enää hae työtä. Syyttä rekisterissä olevat eivät aiheuta kustannuksia, mutta teettävät turhaa työtä ja rumentavat tilastoja. Tiedonkulkua olisi syytä parantaa todellisen tilannekuvan saamiseksi.

Markku Kumpunen markku.kumpunen@kaakonviestinta.fi

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.